Aktualności
Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM
2024-07-12
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Marcel Chyrzyński, Ukiyo-e no. 6. Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową
W pierwszej kolejności zapraszamy do Krakowa, gdzie podczas Festiwalu Muzyki Polskiej zabrzmi Ukiyo-e no. 6. Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową. To kolejna perełka w cyklu kompozycji Marcela Chyrzyńskiego inspirowanych malarstwem i japońskim drzeworytem, zwanym ukiyo-e, co oznacza „obrazy przepływającego świata”. Utwór został skomponowany na zamówienie Sinfonietty Cracovii, która pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak wykona go po raz pierwszy podczas Koncertu jubileuszowego 30/20
Ukiyo-e No. 6 – Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową wchodzi w skład cyklu utworów zatytułowanych Ukiyo-e. To szósta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli obrazami przemijającego świata. Warstwę pozamuzyczną, wspólną dla wszystkich Ukiyo-e kompozytor przybliża w następujący sposób: W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – "piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie".
Prawykonanie odbędzie się 19 lipca w Radiu Kraków i uczci dwie rocznice: 30-lecie Sinfonietty Cracovii i 20-lecie Festiwalu Muzyki Polskiej. Tego wieczoru w programie wydarzenia zabrzmią także kompozycje Witolda Lutosławskiego i Krystyny Moszumańskiej-Nazar. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem Festiwalu, pozwalającym odkryć różnorodność polskiej muzyki współczesnej.

Zygmunt Krauze, Trio smyczkowe
47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem dostarczy okazji do spotkania z twórczością Zygmunta Krauzego. W pierwszej kolejności z kompozytorem będzie można spotkać się 20 lipca w Galerii Orskiego, gdzie odbędzie się wieczór autorski poświęcony jego twórczości. Przy fortepianie zasiądzie sam kompozytor. Dwa dni później, w Galerii Hasiora po raz pierwszy zabrzmi, w wykonaniu Tansman Trio, jego najnowsze dzieło kameralne. O swoim utworze autor pisze następująco:
Trio smyczkowe mogłoby mieć podtytuł „trio podhalańskie”, ponieważ zawarte w nim są dwa cytaty muzyki ludowej z tego regionu w formie zarówno granej, jak i śpiewanej. Zespół trojga muzyków potraktowany został solistycznie. Każdy z nich wykonuje swoją partię niezależnie od pozostałych – dzięki temu muzyka może wybrzmieć bardziej emocjonalnie. W Triu smyczkowym kontynuowane są pomysły muzyczne, które występowały już w Koncercie fortepianowym nr. 3 oraz w utworze „Okruchy pamięci” na klawesyn.

Z programem festiwalu, który potrwa od 20 do 28 lipca można zapoznać się na stronie Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Podczas codziennych koncertów zabrzmią kompozycje z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego m.in. Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Mieczysława Karłowicza. Naszą uwagę zwrócimy również w stronę Zygmunta Mycielskiego, a to za sprawą spotkania z Beatą Bolesławską-Lewandowską, autorką książek o kompozytorze, edytorką korespondencji Zygmunta Mycielskiego i Andrzeja Panufnika oraz tomów pism Zygmunta Mycielskiego „Znaki zapytania". Spotkanie odbędzie się 23 lipca w Willi Oksza o godz. 16:30, poprowadzi je dr Daniel Cichy – Dyrektor-Redaktor Naczelny PWM.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!