Aktualności
Moniuszko na nowo! 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego
2024-10-08
Uwertura do Parii, mazur z Halki, aria Skołuby, Dziad i baba… W Bielsku-Białej rusza 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Tegoroczna edycja poświęcona jest twórczości Stanisława Moniuszki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Trzy festiwalowe dni – od 10 do 12 października – upłyną pod znakiem Moniuszkowskich evergreenów, a melomani poznają wiele twarzy kompozytora. W repertuarze znajdziemy m.in. recital pieśni światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego (przy fortepianie Lech Napierała). Miłośnicy opery docenią koncertowe wykonanie Strasznego dworu w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej. Współczesne jazzowe i rozrywkowe aranżacje utworów ze Śpiewnika domowego wybrzmią podczas koncertu inauguracyjnego z udziałem Kasi Moś, Doroty Miśkiewicz, Janusza Radka i bandu Pawła Tomaszewskiego, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Wydarzenia odbędą się w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej.
Uzupełnieniem wieczornych koncertów będą przedpołudniowe wydarzenia towarzyszące –koncert edukacyjny Bielskiego Towarzystwa Muzycznego oraz koncert Chórów i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki.
Festiwal Kompozytorów Polskich odbywa się w Bielsku-Białej od 1996 roku. Od samego początku jego patronem był Henryk Mikołaj Górecki. Od 2010 roku Festiwal nosi imię kompozytora. W 2005 roku to na tym festiwalu doszło do światowego prawykonania III Kwartetu smyczkowego „Pieśni śpiewają" H.M. Góreckiego przez Kronos Quartet. Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej. Współorganizatorami są: Województwo Śląskie, Ars Cameralis, Bielskie Towarzystwo Muzyczne i Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, partnerami: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, „Ruch Muzyczny” i Studio Filmów Rysunkowych. Mecenasem Festiwalu jest Gmina Bielsko-Biała, a sponsorem: Audi Bielsko-Biała. Patronami medialnymi są: TVP Kultura, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, „Kronika Beskidzka”, Beskidzka24.pl, bielsko.biala.pl i Radio Bielsko. Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie organizatora.

Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!