Aktualności
Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program
2024-11-06
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Cechą charakterystyczną Eufonii jest różnorodny i bogaty repertuar. Festiwal, jak zawsze, oferuje szeroki wachlarz utworów łączących przeszłość z teraźniejszością i udowadnia, że dawne tradycje muzyczne mogą wciąż inspirować współczesnych twórców. Program tegorocznej edycji to dialog między tradycją a nowoczesnością i przenikanie się muzycznych idei na przestrzeni wieków.
Oficjalne otwarcie Eufonii odbędzie się 15 listopada w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej z udziałem światowej sławy mezzosopranistki Elīny Garanči. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęły też inne gwiazdy światowego formatu oraz polskiej sceny muzycznej. Przewodnikami podczas muzycznej wyprawy po Polsce i Europie będą w tym roku artyści z Litwy, Łotwy, Słowacji, Czech, Chorwacji, Ukrainy, Armenii, Anglii, Francji, Niemiec, USA i Szwajcarii.
Tegoroczny program układa się w trzy przenikające się sekcje:
Alterfonie (Skalpel, Dobrawa Czocher & Goście, Gurdjieff Ensemble, Kwartludium & Jacaszek, Operomanija, La Tempȇte);
Wielkie Dzieła (Elīna Garanča, Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Szymańskiego, utwory Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Karola Szymanowskiego);
Muzyka Przeszłości (Venceslao re di Polonia Antonio Caldary w wykonaniu {Oh!} Orkiestry i solistów, występy The Sixteen, Marti & Gondko, Solamente Naturali, Bastarda).
Podczas Eufonii odbędą się jubileusze wybitnych polskich kompozytorów: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego. Jubileusz Wnuk-Nazarowej stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet-kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której „Mémoire de Mémoire” zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy. Na koncert Heroiny muzyki polskiej zapraszamy do POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich 16 listopada o godz. 19.00. Wystąpi Piotr Majoor (trąbka), Adrian Gryciuk (puzon basowy), Mariusz Pędziałek (obój), Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Katarzyny Tomali-Jedynak.
W ramach festiwalu ponownie zabrzmi dzieło wpisujące się w wielką tradycję pasyjną, jak i symbol rewolucyjnych przemian w tym gatunku. Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna połączy tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem. Dzieło wykonają 21 listopada w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30 mezzosopranistka Urszula Kryger, Kasia Moś, Magdalena Cielecka, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Całość reżyseruje Tomasz Cyz.
Z dzieł wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które ulokowały się w programie na szczególną uwagę zasługują również: III Symfonia „Pieśni o nocy” i Pieśni księżniczki z baśni op. 18 Karola Szymanowskiego. Utwory łączy nie tylko ich autor, ale i egzotyka, liryzm oraz orientalna aura. 23 listopada w Filharmonii Narodowej, podczas koncertu zatytułowanego „Baśnie nocy” wykonają je: sopranistka Iwona Sobotka, Chór Filharmonii Narodowej oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Klauzy.
Europa Środkowo-Wschodnia, do której muzycznych tradycji odwołują się organizatorzy festiwalu, to niezwykle interesujący i inspirujący muzycznie region. W kulturowym tyglu pełnym inspiracji, różnorodności płynącej z doświadczeń każdego z tych krajów i miejsc, powstaje niepowtarzalna opowieść o nas i naszym regionie. Organizatorem Festiwalu jest Narodowe Centrum Kultury. Po szczegółowy program i bilety kierujemy na stronę festiwalu.
Najczęściej czytane:
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.