Aktualności
„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2024-11-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Na estradzie sali koncertowej Filharmonii Śląskiej usłyszymy artystów, którzy uczestniczyli w nagraniu albumów: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.Tego wieczoru, pomiędzy pieśniami, zabrzmią także interludia organowe oraz siedmioczęściowa dodekafoniczna Toccata e corale na organy solo w wykonaniu znakomitego organisty Daniela Strządały, która wypełni niemal połowę koncertu
Kompozytor nie stronił od inspiracji lokalnym folklorem i muzyką sakralną, pisał utwory zarówno ujmujące prostotą, jak i niezwykle złożone. W programie koncertu usłyszymy je w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak – zespołu, dla którego Szalonek pisał często i chętnie: Katowicką balladę na chór mieszany i sopran solo, Śląską balladę ludową na sopran solo i chór mieszany a cappella, O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella i Opolskie na chór mieszany a cappella. W pieśniach tych twórca czerpał z materiału ludowego, na pięcioliniach zapisał echa śląskiej tożsamość, której częścią jest bogata tradycja śpiewacza regionu, w ich partyturach zawarł bogatą harmonię zarówno z elementami modalności, jak i rozszerzonej tonalności. Za sprawą Modlitwy, pierwszej z dwóch pieśni ujętych w Dyptyku I z 1993 roku na szesnastoosobowy chór mieszany przenosi słuchaczy w góry. To właśnie ta kompozycja, wraz z tekstem Kazimierza Józefa Węgrzyna, prowadzi do drugiego nurtu twórczości chóralnej Witolda Szalonka, jakim jest muzyka sakralna. Religijność bowiem zdaje się nierozerwalnie związana ze śląską tożsamością kompozytora – jego przywiązaniem do rodzinnej parafii w Łagiewnikach czy maryjnego sanktuarium w Piekarach Śląskich.

Bilety i szczegółowy program koncertu znajdują się na stronie Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Koncert towarzyszy premierze dwóch albumów z pieśniami oraz kompozycjami kameralnymi i wokalno-instrumentalnymi tego nowatorskiego twórcy: PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) i CONNECTIONS (ANA 034), wydanych przez ANAKLASIS. Stanowią one rezultat wieloletniego przedsięwzięcia nagraniowego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego realizowanego z udziałem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, Ani Karpowicz, Urszuli Kryger, Tomasza Koniecznego, Joanny Freszel. W nagraniach udział wzięli również Maksymilian Lipień oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Albumy zasilaja szeregi niebieskiej serii PORTRAITS od ANAKLASIS, prezentującej twórczość współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku w monograficznym ujęciu.
Podczas koncertu będzie można również zakupić najnowsze publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym wydania nutowe utworów Witolda Szalonka ujętych w serii CORO: W Bytomiu miasteczku (pierwszego wokalnego utworu artysty, skomponowanego na początku lat 50.), Dyptyk I na szesnastoosobowy mieszany chór solistów a cappella, czy Miserere na dwunastoosobowy mieszany chór solistów a cappella (utwór napisany w 1997 roku, w ostatnim okresie życia kompozytora, zadedykowany zespołowi „Camerata Silesia”), będący szczególnym testamentem jego twórcy – spadkobiercy europejskiej tradycji w wielu aspektach: filozoficznym, religijnym i muzycznym.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner płyty: Ruch Muzyczny
XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” objęte są mecenatem Miasta Katowice, partnerami są: STOART oraz ZAiKS.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!