Aktualności
„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2024-11-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Na estradzie sali koncertowej Filharmonii Śląskiej usłyszymy artystów, którzy uczestniczyli w nagraniu albumów: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.Tego wieczoru, pomiędzy pieśniami, zabrzmią także interludia organowe oraz siedmioczęściowa dodekafoniczna Toccata e corale na organy solo w wykonaniu znakomitego organisty Daniela Strządały, która wypełni niemal połowę koncertu
Kompozytor nie stronił od inspiracji lokalnym folklorem i muzyką sakralną, pisał utwory zarówno ujmujące prostotą, jak i niezwykle złożone. W programie koncertu usłyszymy je w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak – zespołu, dla którego Szalonek pisał często i chętnie: Katowicką balladę na chór mieszany i sopran solo, Śląską balladę ludową na sopran solo i chór mieszany a cappella, O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella i Opolskie na chór mieszany a cappella. W pieśniach tych twórca czerpał z materiału ludowego, na pięcioliniach zapisał echa śląskiej tożsamość, której częścią jest bogata tradycja śpiewacza regionu, w ich partyturach zawarł bogatą harmonię zarówno z elementami modalności, jak i rozszerzonej tonalności. Za sprawą Modlitwy, pierwszej z dwóch pieśni ujętych w Dyptyku I z 1993 roku na szesnastoosobowy chór mieszany przenosi słuchaczy w góry. To właśnie ta kompozycja, wraz z tekstem Kazimierza Józefa Węgrzyna, prowadzi do drugiego nurtu twórczości chóralnej Witolda Szalonka, jakim jest muzyka sakralna. Religijność bowiem zdaje się nierozerwalnie związana ze śląską tożsamością kompozytora – jego przywiązaniem do rodzinnej parafii w Łagiewnikach czy maryjnego sanktuarium w Piekarach Śląskich.

Bilety i szczegółowy program koncertu znajdują się na stronie Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Koncert towarzyszy premierze dwóch albumów z pieśniami oraz kompozycjami kameralnymi i wokalno-instrumentalnymi tego nowatorskiego twórcy: PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) i CONNECTIONS (ANA 034), wydanych przez ANAKLASIS. Stanowią one rezultat wieloletniego przedsięwzięcia nagraniowego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego realizowanego z udziałem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, Ani Karpowicz, Urszuli Kryger, Tomasza Koniecznego, Joanny Freszel. W nagraniach udział wzięli również Maksymilian Lipień oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Albumy zasilaja szeregi niebieskiej serii PORTRAITS od ANAKLASIS, prezentującej twórczość współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku w monograficznym ujęciu.
Podczas koncertu będzie można również zakupić najnowsze publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym wydania nutowe utworów Witolda Szalonka ujętych w serii CORO: W Bytomiu miasteczku (pierwszego wokalnego utworu artysty, skomponowanego na początku lat 50.), Dyptyk I na szesnastoosobowy mieszany chór solistów a cappella, czy Miserere na dwunastoosobowy mieszany chór solistów a cappella (utwór napisany w 1997 roku, w ostatnim okresie życia kompozytora, zadedykowany zespołowi „Camerata Silesia”), będący szczególnym testamentem jego twórcy – spadkobiercy europejskiej tradycji w wielu aspektach: filozoficznym, religijnym i muzycznym.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner płyty: Ruch Muzyczny
XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” objęte są mecenatem Miasta Katowice, partnerami są: STOART oraz ZAiKS.
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.