Aktualności
Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship
2025-04-17
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Fundacja przyznaje pomoc finansową, tzw. stypendia Guggenheima (ang. Guggenheim Fellowship), naukowcom, nauczycielom i twórcom, którzy wykazali się wyjątkowym dorobkiem na polu nauki, kultury i sztuki (z pominięciem sztuk scenicznych i filmu). Stypendyści tworzą tzw. setną klasę stypendystów (ang. 100th Class of Fellows).
Klasa została wybrana na podstawie zarówno wcześniejszych osiągnięć zawodowych, jak i wyjątkowych planów uwzględniających badania i projekty artystyczne, odnoszące się do aktualnych tematów i kwestii, takich jak zmiany klimatyczne, badania rdzennej ludności, tożsamość, demokracja i polityka, uwięzienie i ewoluujący cel społeczności. Każdy stypendysta otrzymuje dotację na prowadzenie niezależnej pracy na najwyższym poziomie w „możliwie najbardziej swobodnych warunkach”.
W czasach, gdy życie intelektualne jest atakowane, stypendium Guggenheima świętuje stulecie wspierania życia i pracy wizjonerskich naukowców, uczonych, pisarzy i artystów – powiedział Edward Hirsch, wielokrotnie nagradzany poeta i prezes Fundacji Guggenheima – Wierzymy, że ci kreatywni myśliciele mogą podjąć wyzwania, przed którymi wszyscy dziś stoimy i poprowadzić nasze społeczeństwo ku lepszej i pełnej nadziei przyszłości.

Krzysztof Wołek / fot. Krzysztof Chrobak
Setna klasa stypendystów jest częścią całorocznych obchodów Fundacji Guggenheima, upamiętniających stulecie jej transformacyjnego wpływu na amerykańskie życie intelektualne i kulturalne. Od powstania w 1925 roku Fundacja przekazała ponad 400 milionów dolarów na wsparcie ponad 19 000 pisarzy, uczonych, naukowców i artystów w ponad 50 różnych dziedzinach studiów z zakresu sztuk pięknych, nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Wśród dotychczasowych stypendystów objętych prestiżowym programem Fundacji byli pionierzy nowych form sztuki, którzy dokonali odkryć zmieniających świat, dali głos wszelkim doświadczeniom i odpowiedzieli na niektóre z największych pytań naszego społeczeństwa, wśród nich m.in. tancerka i choreografka Martha Graham, czy kompozytor Aaron Copland.
Za sprawą programu stypendialnego Fundacja przyczyniła się do rozwoju karier laureatów nagród poetyckich, National Book Award i Pulitzera; artystów wystawianych w The Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art i renomowanych galeriach; filmowców, którzy zdobyli Oscary i zrewolucjonizowali filmy dokumentalne; tancerzy, którzy ustanowili zupełnie nowe sposoby poruszania się; oraz kompozytorów, którzy tworzyli według własnych zasady nowej muzyki. Stypendium otrzymało również wielu późniejszych laureatów Nagrody Nobla.
Rodzina Guggenheimów to potomkowie Meyera Guggenheima, którzy zasłynęli sukcesami w górnictwie i hutnictwie, a później z działalności filantropijnej na rzecz różnych dziedzin, takich jak lotnictwo, czy sztuka nowoczesna.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.