PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Kazimierz Serocki

2025-06-10

Polscy Kompozytorzy Dzieciom to cykl artykułów z okazji 80 lat istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w których przedstawiane są sylwetki związanych z Oficyną kompozytorów, tworzących wartościowe i ponadczasowe treści edukacyjne dla najmłodszych. 

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne były bardzo poważnie traktowane, a do współpracy przy tworzeniu dziecięcych publikacji nutowych zapraszano cenionych twórców. Specjalna komisja czuwała nad doborem najlepszych treści, co ma pozytywny skutek do dnia dzisiejszego, gdyż wiele z wydanych przez PWM tytułów pedagogicznych stanowi trzon edukacji muzycznej w Polsce.

 

Kolejnym z kompozytorów z serii Polscy Kompozytorzy dzieciom jest Kazimierz Serocki (03.03.1922-09.01.1981) - polski kompozytor i pianista.

 

 

Studiował w klasie fortepianu u Stanisława Szpinalskiego oraz kompozycję u Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Następnie, w roku 1947, wyjechał na roczne stypendium do Paryża, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Nadii Boulanger oraz fortepian u Lazare'a Levy'ego. Koncertował jako pianista m.in. w Polsce, Rumunii, Niemczech czy Czechosłowacji. Od roku 1952 poświęcił się wyłącznie kompozycji. W dorobku kompozytorskim Serockiego najważniejszą pozycję stanowią utwory orkiestrowe, w tym również z udziałem instrumentów solowych, jak fortepian, organy czy flet. Jednym z istotnych nurtów odzwierciedlającym jego zainteresowania twórcze są pieśni do tekstów współczesnych poetów polskich. Bardzo cenione są również jego utwory fortepianowe, jednak rekordy popularności biją utwory puzonowe – Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suita na cztery puzony.

 

 

W VIII 1949, podczas Zjazdu Kompozytorów w Łagowie Lubuskim, wraz z T. Bairdem i J. Krenzem założył Grupę 49, której celem było realizowanie ambitnych założeń artystycznych w ówczesnych trudnych realiach politycznych. W roku 1956 Kazimierz Serocki również z Tadeuszem Bairdem byli inicjatorami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej (od 1958 p.n. Warszawska Jesień) – jedynego w Europie Środkowej międzynarodowego forum łączącego muzykę Wschodu i Zachodu, awangardę i klasykę XX wieku.

 

W 1956 został laureatem pierwszego Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga, gdzie zdobył I nagrodę za Sinfoniettę, wyróżnioną następnie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w roku 1959. W roku 1965 został ponownie nagrodzony w Paryżu, uzyskując III lokatę za Freski symfoniczne, a w roku 1979 otrzymał Prix Italia za utwór Pianophonie. Serocki został dwukrotnie odznaczony Nagrodą Państwową (1952, 1972), a w 1963 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Sztuki, w 1964 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, a w 1974 Order „Sztandar Pracy II Klasy” za całokształt dokonań twórczych. W roku 1981 otrzymał pośmiertnie członkostwo honorowe ZKP.

 

 

Kazimierz Serocki wniósł ogromny wkład do polskiej edukacji muzycznej, pisząc utwory puzonowe tj. Sonatinę na puzon i orkiestrę, Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suitę na cztery puzony, które do dziś stanowią żelazny program nauczania gry na puzonie. Oprócz tego, nawiązującymi do polskiego folkloru publikacjami Krasnoludki na fortepian i Krasnoludki – miniatury dla dzieci na 3 gitary, wzbogacił serię pedagogiczną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.