PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Kazimierz Serocki

2025-06-10

Polscy Kompozytorzy Dzieciom to cykl artykułów z okazji 80 lat istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w których przedstawiane są sylwetki związanych z Oficyną kompozytorów, tworzących wartościowe i ponadczasowe treści edukacyjne dla najmłodszych. 

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne były bardzo poważnie traktowane, a do współpracy przy tworzeniu dziecięcych publikacji nutowych zapraszano cenionych twórców. Specjalna komisja czuwała nad doborem najlepszych treści, co ma pozytywny skutek do dnia dzisiejszego, gdyż wiele z wydanych przez PWM tytułów pedagogicznych stanowi trzon edukacji muzycznej w Polsce.

 

Kolejnym z kompozytorów z serii Polscy Kompozytorzy dzieciom jest Kazimierz Serocki (03.03.1922-09.01.1981) - polski kompozytor i pianista.

 

 

Studiował w klasie fortepianu u Stanisława Szpinalskiego oraz kompozycję u Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Następnie, w roku 1947, wyjechał na roczne stypendium do Paryża, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Nadii Boulanger oraz fortepian u Lazare'a Levy'ego. Koncertował jako pianista m.in. w Polsce, Rumunii, Niemczech czy Czechosłowacji. Od roku 1952 poświęcił się wyłącznie kompozycji. W dorobku kompozytorskim Serockiego najważniejszą pozycję stanowią utwory orkiestrowe, w tym również z udziałem instrumentów solowych, jak fortepian, organy czy flet. Jednym z istotnych nurtów odzwierciedlającym jego zainteresowania twórcze są pieśni do tekstów współczesnych poetów polskich. Bardzo cenione są również jego utwory fortepianowe, jednak rekordy popularności biją utwory puzonowe – Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suita na cztery puzony.

 

 

W VIII 1949, podczas Zjazdu Kompozytorów w Łagowie Lubuskim, wraz z T. Bairdem i J. Krenzem założył Grupę 49, której celem było realizowanie ambitnych założeń artystycznych w ówczesnych trudnych realiach politycznych. W roku 1956 Kazimierz Serocki również z Tadeuszem Bairdem byli inicjatorami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej (od 1958 p.n. Warszawska Jesień) – jedynego w Europie Środkowej międzynarodowego forum łączącego muzykę Wschodu i Zachodu, awangardę i klasykę XX wieku.

 

W 1956 został laureatem pierwszego Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga, gdzie zdobył I nagrodę za Sinfoniettę, wyróżnioną następnie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w roku 1959. W roku 1965 został ponownie nagrodzony w Paryżu, uzyskując III lokatę za Freski symfoniczne, a w roku 1979 otrzymał Prix Italia za utwór Pianophonie. Serocki został dwukrotnie odznaczony Nagrodą Państwową (1952, 1972), a w 1963 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Sztuki, w 1964 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, a w 1974 Order „Sztandar Pracy II Klasy” za całokształt dokonań twórczych. W roku 1981 otrzymał pośmiertnie członkostwo honorowe ZKP.

 

 

Kazimierz Serocki wniósł ogromny wkład do polskiej edukacji muzycznej, pisząc utwory puzonowe tj. Sonatinę na puzon i orkiestrę, Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suitę na cztery puzony, które do dziś stanowią żelazny program nauczania gry na puzonie. Oprócz tego, nawiązującymi do polskiego folkloru publikacjami Krasnoludki na fortepian i Krasnoludki – miniatury dla dzieci na 3 gitary, wzbogacił serię pedagogiczną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!