PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

2025-08-11

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

 

 

 

Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny to ogromne źródło wiedzy o kompozytorze. Magdalena Dziadek wpisuje jego biogram w kontekst przemian, które zachodziły w polskiej muzyce współczesnej, ukazując przy tym sytuację społeczno-polityczną kraju. Autorka sięga do źródeł z epoki – po teksty zaczerpnięte z polskich, radzieckich i niemieckich czasopism muzycznych i kulturalnych, gazet codziennych oraz broszur dołączonych do płyt; czerpie z licznych recenzji, ukazuje prywatne fotografie i listy, wreszcie posiłkuje się wypowiedziami samego Meyera. A tych jest niemało, ponieważ kompozytor od wczesnej młodości udziela się jako publicysta i chętnie ujawnia swoje zdanie na tematy dotyczące środowiska muzycznego. Ponadto jest jednym z nielicznych współczesnych kompozytorów, którzy kontynuując tradycję rozpoczętą przez romantyków, intensywnie udzielają się w sferze pisarskiej.


Ponad sześćdziesiąt lat opisanej na kartach tej książki drogi twórczej Krzysztofa Meyera to historia gigantycznego wysiłku. Ocenić go można, nie tylko przedstawiając dorobek kompozytora w liczbach (…) lecz także – przede wszystkim – ważąc włożony w te dzieła wysiłek twórczy.

Fragment książki

 


Twórczość Meyera najlepiej oddaje słowo „różnorodna”, bowiem trudno oddać jej specyfikę nie dokonując nadmiernych uproszczeń. Ciekawy świata i otwarty na nowinki kompozytor bezustannie poszukuje. Umiejętnie poruszając się w gąszczu różnorodnych inspiracji, konsekwentnie dąży do warsztatowej doskonałości. W obszernej monografii Magdalena Dziadek szczegółowo prezentuje dorobek twórczy Meyera – od początku drogi kompozytorskiej, po dzieła najnowsze. Jak zauważa:


Nie było trendu, którego by Meyer nie wypróbował na własny użytek:
adaptował kolejno przesłanki dodekafonii, sonoryzmu, aleatoryzmu, konstruktywizmu
i – ostatnio – minimalizmu. Zastosowanie każdego z nich traktował
kompozytor jako okazję do udowodnienia, że posłużenie się tą lub inną techniką nie ogranicza możliwości bycia sobą.

Fragment książki
 

Tysiąc okładek

Monografia Krzysztofa Meyera dołącza do serii wydawniczej "Kompozytorzy Polscy XX i XXI wieku", w której prezentowani są wybitni twórcy współczesnej muzyki polskiej. Znakiem rozpoznawczym serii jest okładka – inna dla każdego egzemplarza, choć stworzona według ustalonego klucza. Każda książka dzięki temu jest niepowtarzalna, tak jak unikatowe jest każde wykonanie utworu muzycznego.


Premierową publikację można odnaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych, m.in.: pwm.sklep.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.

 



 

O autorce:
Magdalena Dziadek – absolwentka teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem, 1984). W 1991 roku obroniła w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dysertację doktorską poświęconą warszawskiej krytyce muzycznej z lat 1810–1890, a w 2004 roku zrealizowała tamże przewód habilitacyjny. Od 1992 roku prowadzi samodzielną działalność naukową, skupiając się na historii polskiej i środkowoeuropejskiej kultury muzycznej XIX i pierwszej połowy XX wieku. Opublikowała dwuczęściową monografię Polska krytyka muzyczna w latach 1890–1914. Koncepcje i zagadnienia (2002), zbiór materiałów źródłowych dotyczących recepcji muzyki Chopina w Polsce w XIX wieku oraz w Polsce i w Niemczech w dwudziestoleciu międzywojennym (w antologii Chopin w krytyce muzycznej pod red. I. Poniatowskiej, 2011 i 2015). Jest autorką dwutomowej monografii dziejów warszawskiego Uniwersytetu uzycznego Od Szkoły Dramatycznej do Uniwersytetu. Dzieje wyższej uczelni muzycznej w Warszawie 1810–2010 (t. 1: 1810–1944, 2011; t. 2: 1945–2010, 2016) i kilku innych książek poświęconych historii polskiej kultury muzycznej – w tym tomiku O polskich biografach Chopina w XIX wieku (2019) oraz popularnej monografii Podróż przez dźwięki. Śladami Stanisława Moniuszki (PWM, 2020). Działa także jako krytyczka muzyczna i popularyzatorka muzyki. Jest profesorem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!