Aktualności
Konkursy pianistyczne w Azji rozstrzygnięte
2025-12-05
Znamy zwycięzców konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” oraz konkursu „World Chopin Piano Competition” odbywającego się w Korei Południowej. Oba te konkursy organizowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z partnerami.
I edycja Chopin World Piano Competition
W dniach 14–15 listopada 2025 roku w Steinway Hall w Seulu (Korea Południowa) odbyły się przesłuchania wstępne i finałowe I edycji Chopin World Piano Competition organizowanej przez PWM i VanB KOREA Artistic Association. Uczestnicy prezentowali repertuar obejmujący utwory polskich kompozytorów – nie tylko Fryderyka Chopina, lecz także m.in. Janiny Garści, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Grażyny Bacewicz.
Wykonania oceniane były przez Jury w składzie: prof. Wojciech Świtała, prof. Marek Szlezer, Kay Kyung Eun Kim oraz Jaewan Lee.
Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się 16 listopada 2025 roku w Geoam Art Hall, z udziałem Ambasadora RP w Seulu, Bartosza Wiśniewskiego. 17 listopada 2025 odbyły się lekcje mistrzowskie prof. Wojciecha Świtały w ramach Young Pianists Forum .
Kolejna edycja konkursu planowana jest na wrzesień 2026 roku.
Konkurs pianistyczny ChopinLand
W dniach 22–23 listopada 2025 roku odbyła się IV edycja konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży Chopin Land w Japonii. Ponad 200 uczestników, wyłonionych przez jury podczas przesłuchań w Osace, Nagoi, Tokio oraz na podstawie nadesłanych nagrań, zaprezentowało się na scenie Meguro Persimmon Hall. Po raz kolejny obradom jury przewodniczył prof. Wojciech Świtała.
Zwieńczeniem wydarzenia był Koncert Laureatów w Ambasadzie RP w Tokio, połączony z uroczystą galą wręczenia nagród. W tym roku dodatkową Nagrodę im. Feliksa Rybickiego wręczyła córka kompozytora, Barbara Kalabiński.
Laureaci mieli także okazję doskonalić swój repertuar podczas warsztatów mistrzowskich, prowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę oraz Marie Kiyone.
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio , Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA ) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” oraz konkurs w Korei Południowej „World Chopin Piano Competition” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
#kulturainspirująca #inspiringculture #inspiringculturepoland #soundsofpoland
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.