Aktualności
Kolejna edycja Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego
2007-03-15
W tym roku przedmiotem konkursu jest kompozycja na puzon solo. Zapraszamy do udziału młodych kompozytorów!R E G U L A M I N
1. Przedmiotem konkursu na rok 2007 jest oryginalna kompozycja na puzon solo.
2. Uczestnikami konkursu mogą być kompozytorzy narodowości polskiej, którzy na dzień 31 grudnia 2006 nie ukończyli 30. roku życia.
3. Uczestnik konkursu może dostarczyć tylko jedną kompozycję swojego oryginalnego autorstwa.
4. Czas trwania utworu nie może przekroczyć 7 minut.
5. Nadesłany utwór nie może być wcześniej wydany w żadnej formie ani nagrodzony na innym konkursie kompozytorskim.
6. Uczestnik konkursu dostarcza kompozycję w formie wydruków komputerowych z programu do składu nut. Przesłane prace nie podlegają zwrotowi.
7. Dopuszcza się przesłanie nagrania zgłaszanego utworu, ale wyłącznie razem z wydrukiem wspomnianym w punkcie 6.
8. Harmonogram konkursu jest następujący:
- ogłoszenie konkursu: marzec 2007;
- nadsyłanie prac: do 15 lipca 2007;
- ogłoszenie wyników: lipiec 2007;
- wręczenie nagród i wykonanie nagrodzonych prac: listopad 2007.
9. Prace nie spełniające wymogów regulaminu nie zostaną zakwalifikowane do konkursu.
10. Kwalifikacji i oceny prac dokona jury konkursowe w składzie:
- Zdzisław Stolarczyk, puzonista (NOSPR);
- Zygmunt Krauze, kompozytor
- Andrzej Kosowski, Redaktor Naczelny PWM.
11. Jury przyzna I miejsce w konkursie oraz jedno wyróżnienie.
12. Nagrodą za I miejsce i wyróżnienie w konkursie jest wydanie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne obu kompozycji oraz nagrody rzeczowe o wartości odpowiednio 1000 zł i 500 zł w formie publikacji wydanych przez PWM.
12. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zobowiązuje się do przeprowadzenia stosownej akcji promującej wydane utwory w celu zainicjowania wykonań.
13. Jury zastrzega sobie prawo nie przyznania jednej z nagród.
14. Konkurs jest tajny.
15. Nadsyłane prace winny być oznaczone kodem (godłem), posiadać dołączoną kopertę z imieniem i nazwiskiem, adresem i datą urodzenia uczestnika konkursu wraz z wypełnionym formularzem zgłoszenia udziału w konkursie. (Formularz PDF do pobrania poniżej)
16. Przedmiotem konkursu w edycji 2008 będzie kompozycja na klawesyn solo.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!