PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

I Festiwal Musica Claromontana

2007-11-21
Od 22-30 listopada br. w ramach I Festiwalu Musica Claromontana odbędzie się seria wykładów poświęcona zabytkom polskiej muzyki sakralnej XVIII w. Szczególny nacisk położony zostanie na kompozycje świeżo odnalezione w zbiorach Jasnej Góry - największych tego typu w kraju.

Ideą festiwalu jest przybliżenie polskiej publiczności wydobytej z zapomnienia muzyki zachowanej w zbiorach paulińskich. Celem przedsięwzięcia jest uświadommienie jak najszerszemu gronu odbiorców, jak silną pozycję na mapie ówczesnej Europy zajmowała Polska, w szczególności Klasztor Jasnogórski, jako wiodący ośrodek życia kulturalnego.

W ramach festiwalu odbywa się szereg wykładów i koncertów:

  • Wykłady w szkołach i uczelniach muzycznych prezentują najciekawsze zabytki polskiej muzyki sakralnej XVIII w. Szczególny nacisk położony jest na kompozycje świeżo odnalezione w zbiorach Jasnej Góry - największych tego typu w kraju.
  • Koncerty odbywają się w zabytkowych kościołach należących do zakonu Paulinów. W ten sposób napisana przed kilkoma wiekami muzyka może zabrzmieć na nowo w miejscach, gdzie była pierwotnie wykonywana. Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest twórczości jednego z najważniejszych kompozytorów-zakonników XVIIIw. - Amando Ivancica. Wykonawcy - Zespół Muzyki Dawnej La Tempesta - to jeden z czołowych polskich zespołów specjalizujących się w stylowym wykonywaniu muzyki dawnej.

Festiwal stanowi swego rodzaju dopełnienie prowadzonych od kilku lat w zakonie jasnogórskim prac badawczych, w wyniku których, wspólnie z wydawnictwem PWM oraz wytwórniami fonograficznymi Musicon i DUX, udało się wydać i zarejestrować szereg nieznanych dotąd dzieł jasnogórskich kompozytorów.

Szerokie omówienie zachowanego w archiwach jasnogórskich materiału muzycznego na wykładach i prelekcjach oraz koncertowe wykonanie reprezentatywnych jego przykładów nie pozwoli pozostać gołosłownym w stwierdzeniu, iż historia muzyki polskiej domaga się gruntownego przewartościowania, jeśli chodzi o ilość i - przede wszystkim - jakość zachowanych przykładów jej świetności.

Dyrektor artystyczny festiwalu
Jakub Burzyński

Koordynator festiwalu
Michał Janczak 

Wykłady w listopadzie:

22 XI 2007, godz. 10.45 Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie, ul. Basztowa 6
28 XI 2007, godz. 16.15 Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Henryka Melcera w Kaliszu, Pl. Jana Pawła II 9
28 XI 2007, godz. 18.30 Zespół Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Wolności 29a
30 XI 2007, godz. 17.00 Zespół Szkół Muzycznych w Legnicy, ul. Roosevelta 26

Więcej informacji na stronie: www.latempesta.pl/festiwal

 

  

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!