Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
W latach 1999-2005 studiowała historię sztuki i filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, następnie w latach 2004-2007 teorię muzyki i kompozycję pod kierunkiem Krystiana Kiełba oraz kompozycję elektroakustyczną pod kierunkiem Cezarego Duchnowskiego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 2007-2012 odbyła studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Pierluigiego Billone, Beata Furrera, Gerharda Müller-Hornbacha i Wolfganga Rihma odpowiednio na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Grazu, Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych we Frankfurcie nad Menem oraz Uniwersytecie Muzycznym w Karlsruhe. Od 2021 roku pracuje nad rozprawą doktorską na temat parametrów i kontrapunktu w kompozycji rozszerzonej pt. „Essays, Etudes, Exercises. On music fundamentals and elementary counterpoint in extended composition” w Centrum Badań Artystycznych na Wiedeńskim Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych pod kierunkiem Prof. Johannesa Kretza, Prof. Gesine Schröder, Prof. Tasosa Zembylasa (MDW), oraz Dr. Franza Schuberta (die Angewandte).
W ostatnich dziesięciu latach, Jagoda Szmytka prowadziła gościnne wykłady na temat komponowania przy użyciu dźwięków, obrazów i obiektów, referencyjności i przestrzenności muzyki oraz jej społecznego oddziaływania, w takich ośrodkach akademickich jak, Hochschule für Musik Mainz, Uniwersytet Goethego we Frankfurcie nad Menem, Uniwersytet Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Była również zapraszana do udziału w licznych sympozjach i konferencjach organizowanych m.in. przez Mozarteum w Salzburgu czy INMM w Darmstadt. Szmytka dokonała przekładów tekstów na temat technik kompozytorskich, np. przetłumaczyła wybrane teksty Kaiji Saariaho, Gérarda Griseya i Tristana Muraila dotyczące strukturyzacji barwy w muzyce instrumentalnej oraz relacji między barwą a harmonią.
Jagoda Szmytka jest aktywna jako kompozytorka od 2007 roku. Jej muzyka jest zamawiana i programowana przez takie festiwale i instytucje, jak Teatr Wielki Opera Narodowa (Warszawa), Warszawska Jesień, Muzyka Polonica Nova (Wrocław), Muzyka Electronica Nova (Wrocław), Sacrum Profanum (Kraków), Audio Art (Kraków), Festiwal KODY (Lublin), Wien Modern, Musiktheatertage Wien, Lucerne Festival, Akademie de Künste Berlin, Tonhalle Düsseldorf, Villa Musica Mainz, Ultraschall (Berlin), ECLAT (Stuttgart), GLOBALE (Karlsruhe), Acht Brücken (Köln), Festival d'Aix-en-Provence (Akademia Operowa), Fondation Royaumont, Huddersfield Contemporary Music Festival, GAIDA (Wilno), GAUDEAMUS (Utrecht), SPOR (Aarhus), Tokyo Experimental Festival, Transart (Bozen), Tzlil Meudcan (Tel Aviv), Time of Music (Viitasaari), CYCLE Music and Arts Festival (Reykjavik), Ottawa Chamberfest.
Utwory Szmytki były zamawiane również m.in. przez takie instytucje jak Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Niemiecką Radę Muzyczną, Ernst von Siemens Musikstiftung, SWR, Swiss Re Foundation. Jej twórczość była wspierana przez takie instytucje jak Instytut Adama Mickiewicza oraz Goethe Institut. Jagoda Szmytka współpracuje z wieloma znakomitymi solistami i zespołami — Anną Kwiatkowską, Evą Zöllner,Gośką Isphording, Maciejem Frąckiewiczem, Małgorzatą Walentynowicz, Paulem Hübnerem, Sebastianem Berweckiem, Steffenem Ahrensem, Duo leise dröhnung, Ensemble Garage, Ensemble Interface, Ensemble l'arsenale, Kwartludium i Riot Ensemble. Jej muzyka była wykonywana przez takie zespoły jak Arditti Quartet, Bang on a Can, Continuum Ensemble, Decoder ensemble, Defunensemble, Elision Ensemble, E-Mex Ensemble, Ensemble KNM Berlin, Ensemble Modern, ensemble mosaik, ensemble recherche, Hashtag Ensemble, Kronos Quartet, Notabu Ensemble, Phace Ensemble, Platypus Ensemble, Scenatet Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, czy proMODERN vocal sextet. W 2015 roku nakładem wytwórni Wergo w ramach programu Edition Zeitgenössische Musik kuratorowanego przez Niemiecką Radę Muzyczną ukazał się album portretowy „bloody cherries“, zawierający kompozycje na amplifikowane składy kameralne.
Jagoda Szmytka w latach 2011, 2014-2015 była kompozytorką rezydentką w ZKM Karlsruhe, 2013 w La Muse en Circuit w Paryżu oraz w Herrenhaus Edenkoben, 2017 w Villa Serpentara w Olevano Romano.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne aktualnie pracuje nad wydaniem następujących utworów Jagody Szmytki: for travelers like angels or vampires na amplifikowany zespół kameralny, greetings from a doppelgänger na amplifikowany zespół kameralny, głośniki kontaktowe i projekcję audio, f for music na gitarę elektryczną i amplifikowaną wiolonczelę, pores open wide shut na zespół kameralny, inane prattle na amplifikowany zespół kameralny i projekcję audio, real life song na amplifikowany głos z zespołem kameralnym i efekty, sky-me, type-me na cztery głosy i megafony.
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij