Aktualności
Utwory Góreckich na obchody jubileuszu Filharmonii Śląskiej
2015-05-14
Osią koncertu 23 maja, wpisującego się w obchody jubileuszowego, siedemdziesiątego sezonu Filharmonii Śląskiej będzie muzyka polska. W programie zestawione zostaną sakralne utwory "Gloria" Mikołaja Góreckiego oraz "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego.
"Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego i "Gloria" Mikołaja Góreckiego zabrzmią po sobie, jak w tradycyjnym cyklu mszalnym. Zaprezentowane zostaną przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Mimo że powstały niezależnie od siebie, "Gloria" Mikołaja Góreckiego w 2000 roku, a "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w latach 2004-2005, utwory te mają kilka cech wspólnych. Oczywiste jest ich sakralne pochodzenie. Henryk Mikołaj Górecki nosił się z zamiarem napisania całego cyklu mszalnego – ostatecznie zdążył ukończyć tylko pierwsze jego ogniwo. "Gloria" Mikołaja Góreckiego symbolicznie więc dopełnia ideę twórczą ojca. Wrażenie jest tym silniejsze, że obydwie kompozycje mają podobną obsadę, w której podstawą jest chór mieszany i orkiestra smyczkowa.
Oba dzieła miały swoje premiery w ubiegłym roku: "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w kwietniu podczas warszawskiego koncertu w hołdzie Janowi Pawłowi II (projektowana msza miała powstać właśnie na prośbę JPII), a Gloria Mikołaja Góreckiego w październiku podczas – znamienne – Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.
Program jubileuszowego koncertu Filharmonii Śląskiej dopełni "II Koncert skrzypcowy d-moll" Henryka Wieniawskiego z Piotrem Pławnerem w roli solisty.
Gratulujemy Filharmonii Śląskiej jubileuszu 70-lecia, życząc wielu kolejnych, równie ciekawych przedsięwzięć.
Szczegóły: www.filharmonia-slaska.eu
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.