Aktualności
Cykl koncertów „Muzyka pod Liberatorem”
2016-02-29
Twórczość kompozytorów związanych z Warszawą prezentowana będzie w tym roku podczas cyklu koncertów pt. „Muzyka pod Liberatorem”. Bohaterami kolejnych spotkań będą najwybitniejsi polscy twórcy muzyki współczesnej, których losy, często tragicznie, splatały się z historią stolicy.
Obok muzyki z bogatych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią głosy samych kompozytorów, zachowane w archiwum Polskiego Radia, a o ich związkach z Warszawą opowiedzą oni sami lub żyjący członkowie ich rodzin oraz zaproszeni artyści.
Zapowiedzią cyklu był koncert kolęd i muzyki religijnej PAWŁA ŁUKASZEWSKIEGO – kompozytora, pedagoga i laureata szeregu nagród kompozytorskich oraz fonograficznych, nazywanego mistrzem muzyki sakralnej – który odbył się 27 stycznia. Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją kompozytora wykonał m.in. Pie Jesu oraz In Paradisum, Laudate Dominum, Ave Maria, gratia plena, Bóg-Człowiek i Missa brevis.
Niespełna miesiąc później, 23 lutego, w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmiała muzyka fortepianowa STEFANA KISIELEWSKIEGO – kompozytora, muzyka, pisarza i publicysty. Kompozycje pochodzące z wczesnego okresu twórczości Kisiela (powstały w czasie okupacji i w latach 50.) wykonała Magdalena Lisak.
Kolejne koncerty z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”:
30.03 Koncert muzyki ROMANA MACIEJEWSKIEGO w wykonaniu Lutosławski Piano Duo
Utwory na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego – jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku. Autor monumentalnego Requiem, napisanego w hołdzie ofiarom wojny, był też kompozytorem m.in. kilkudziesięciu błyskotliwych mazurków na fortepian i wielu innych, nieprzemijających utworów, których sam był wykonawcą.
14.04 Koncert muzyki WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik
Utwory Witolda Lutosławskiego dla dzieci. Prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.
24.05 Koncert muzyki JANA KRENZA w wykonaniu Royal String Quartet
Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później dyrygent: w 1943 roku w okupowanej Warszawie, na konspiracyjnym koncercie został wykonany jego I Kwartet smyczkowy. Pod Liberatorem zabrzmi Musica da camera per quartetto d’archi.
28.06 Koncert muzyki JANA EKIERA w wykonaniu Krzysztofa Książka
Laureat Konkursu Chopinowskiego i edytor dzieł Chopina – Jan Ekier był znakomitym pianistą i kompozytorem. Jego własne utwory, głównie z lat 30., zabrzmią w wykonaniu pianisty, który reprezentował Polskę na ostatnim Konkursie Chopinowskim – Krzysztofa Książka.
Po wakacyjnej przerwie odbędą się jeszcze dwa koncerty: muzyki PAWŁA MYKIETYNA oraz GRAŻYNY BACEWICZ.
Organizatorami koncertów są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program 2 Polskiego Radia.
Szczegółowe informacje zamieszczane będą na stronach internetowych organizatorów oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!