Aktualności
X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-14
50 młodych dyrygentów z całego świata, 100 muzyków orkiestry symfonicznej, 24 dzieła europejskich kompozytorów, 7 dni artystycznych zmagań, 5 wybitnych polskich solistów, 11 mistrzów w międzynarodowym jury i 4 uroczyste koncerty – tak w liczbach prezentuje się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który trwać będzie w Katowicach od 17 do 26 listopada.
Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych. Należy do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zaliczany jest do najważniejszych konkursów dyrygenckich na świecie m.in. ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników dopuszczanych do rywalizacji.
Tegoroczna, jubileuszowa edycja konkursu rozpocznie się 17 listopada koncertem inauguracyjnym z utworami Eugeniusza Knapika i Henryka Mikołaja Góreckiego. Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.
W dniach 18-24 listopada trwać będą 3-etapowe przesłuchania konkursowe, podczas których uczestnicy muszą przygotować po kilka wybranych z podanego repertuaru utworów.
W repertuarze konkursu znalazły się utwory zaliczane do kanonu muzyki klasycznej. To m.in. kompozycje Mozarta, Beethovena, Brahmsa i Czajkowskiego, ale również dzieła polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Mieczysława Karłowicza.
Uczestników oceniać będzie jury złożone z wybitnych dyrygentów. W jego skład wejdą: Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Mykola Diadiura, Piotr Gajewski, Eugeniusz Knapik, Marek Pijarowski, Juozas Domarkas, Jorma Panula, Charles Olivieri Munroe, Ken Takaseki i Michael Zilm.
Finał konkursu odbędzie się 24 listopada, a koncerty laureatów - 25 i 26 listopada w Katowicach i 27 listopada w Warszawie.
Codzienne zmagania konkursowe transmitowane będą na żywo w Internecie na stronie konkursu oraz za pośrednictwem Aplikacji Fitelberg Competition.
Organizatorem Konkursu jest Filharmonia Śląska im. H.M. Góreckiego w Katowicach, a współorganizatorami Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki Tańca oraz Fundacja Muzyczna im. Grzegorza Fitelberga i Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej.
Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Mecenatem Miasta Katowice i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, a także ze środków IMiT w ramach programu Muzyka i taniec – interwencje 2017.
Najczęściej czytane:
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?