PWM

Szukaj
Zaawansowane

Aktualności

Prawykonanie „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika

2018-09-25

„Blessing gentle breeze” na chór mieszany i orkiestrę to najnowszy utwór Eugeniusza Knapika. Napisany został do słów angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Prawykonanie „Blessing gentle breeze” odbędzie się 5 października podczas koncertu otwierającego sezon 2018/2019 Filharmonii Narodowej.

 

 

Gdy Jacek Kaspszyk poprosił mnie o skomponowanie utworu „na chór z towarzyszeniem orkiestry” moja myśl skierowała się niemal natychmiast ku wspaniałym utworom chóralnym Johanessa Brahmsa: „Nänie”, „Pieśń przeznaczenia”, „Rapsodia”… Są to dzieła, w których ciężar akcji muzycznej spoczywa na partii chóru, a orkiestra wspiera i dopełnia ją swym brzmieniem.


Dosyć szybko powstał zarys tkanki muzycznej utworu, więc mogłem zająć się poszukiwaniem odpowiedniego tekstu poetyckiego. Zainteresowanie moje wzbudziła poezja angielska wczesnego romantyzmu, a przede wszystkim wspaniałe wiersze Keatsa i Wordswortha. Wahałem się dosyć długo. Ostatecznie wybrałem fragment niezwykłego poematu „o przyrodzie, człowieku i społeczeństwie” Williama Wordswortha „The Recluse” (Pustelnik), a właściwie początek Księgi I jego drugiej części „The Prelude, or Growth of a Poet`s Mind” (Preludium, czyli wzrastanie umysłu poety). Ten wielki, liczący kilkaset stron, nieukończony a wydany po śmierci autora poemat jest wielką apoteozą życia prostego, symbiozy człowieka z naturą oraz poszukiwaniem w niej źródła ludzkiego spełnienia i sensu egzystencji. W Księdze I Wordsworth opisuje oczarowanie jakie doświadczył w kontakcie ze światem „wysokim”, określając tak dzieła natury, przeciwstawiając je „nędznym i ordynarnym wytworom człowieka”. Poszedłem tym tropem.


Muzyka moja pragnie to „oczarowanie” wyrazić i podąża śladami myśli Wordswortha. Rozwija się powoli, jakby wsłuchiwała się kolejno w każdy interwał, nasycała ucho każdą harmonią, każdym następstwem dźwięków budujących melodię, by w końcu roztopić się w ciszy. Utwór trwa około trzydziestu minut, a rozpoczyna go trwająca kilka minut inwokacja, oparta prawie wyłącznie na materiale kwinty d – a, podążająca za tekstem wstępnym Księgi I „Preludium”:


O, jakże błogi jest ten wiatr łagodny,

Który z zielonych pól, z chmur, z nieba wieje,

Twarz mą ogarnia. Zda się półświadomy

Radości, jaką przynosi. O, miły,

Wyczekiwany Gończe! Przyjacielu!

 

(tłum. Zbigniew Kubiak)


Eugeniusz Knapik

 

 

 

Koncert, podczas którego zostanie prawykonany utwór „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Nagrania „100 na 100” już dostępne w serwisach streamingowych!

47 nowych nagrań wybitnych polskich artystów realizowanych na zamówienie PWM w ramach projektu "100 na 100. Muzyczne dekady wolności" jest już dostępnych w najważniejszych serwisach muzycznych, takich jak iTunes, Spotify czy Tidal. 

Alek Nowak z nominacją do Paszportu Polityki

TAK, TAK, TAK! Trzy tegoroczne prawykonania na trzech dużych festiwalach z trzema nowościami: „ahat ilī – siostra bogów” (Sacrum Profanum), „Do słów” (Warszawska Jesień) i „La, la, la” (Auksodrone) – Alek Nowak został zasłużenie nominowany do Paszportu Polityki w kategorii muzyka poważna.

 

Ogromnie cieszymy się z tej decyzji jury. Czekamy na finał!

Romuald Twardowski grudniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W ostatnim miesiącu 2018 roku bohaterem akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA jest Romuald Twardowski.

Muzyka Twardowskiego, jakkolwiek bardzo nowoczesna, jest mimo to nader komunikatywna, pełna wewnętrznego dramatyzmu i posiadająca rys indywidualny. Stanowi oryginalne zjawisko w powojennej muzyce polskiej.

Gorąco zachęcamy do jej odkrywania, studiowania i słuchania.

Dbaj o środowisko z Sonią i Sonostworami!

Ziemia to nasz wspólny dom, dlatego musimy o nią dbać! Aby zachęcić do ograniczenia używania plastikowych reklamówek, pakujemy zakupy  do plecaków-worków z bohaterami cyklu „Sonia w Krainie Sonostworów”.

mini Dzień Edukacji Muzycznej

Minął już ponad miesiąc od Dnia Edukacji Muzycznej, który w tym roku organizowaliśmy w Katowicach. Jeszcze gdy trwały zapisy, zwróciła się do nas pani Alina Zielińska, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 52 w Gdyni, z prośbą o pozwolenie na użycie nazwy Dzień Edukacji Muzycznej dla organizowanego w szkole wydarzenia: „Chcemy zorganizować koncert muzyczno-taneczny, aby zwrócić naszym uczniom uwagę, że muzyka jest obecna w naszym życiu”. Zaproponowaliśmy, że obejmiemy tę imprezę honorowym patronatem.

„Unseen” – prawykonanie nowego utworu Marcina Stańczyka

28 listopada odbędzie się w Kolonii prawykonanie najnowszego utworu Marcina Stańczyka „Unseen” na mezzosopran i orkiestrę. Utwór wykona E-Mex Ensemble pod batutą Christopha Marii Wagnera. Partia solowa zabrzmi w interpretacji Agaty Zubel.

 

Wspominany koncert dedykowany jest Zygmuntowi Krauzemu z okazji jubileuszu osiemdziesiątych urodzin kompozytora. Oprócz nowego utworu Marcina Stańczyka, tego wieczoru zostaną wykonane kompozycje Jubilata („Poemat Apollinaire’a”, „Quatuor pour la naissance”) oraz Helmuta Lachenmanna.

Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora

Dzisiaj, w dniu 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej koncert finałowy Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego, zrealizowanego dla uczczenia tej rocznicy. Od 16 listopada muzyka mistrza brzmiała w Warszawie wykonaniu najlepszych zespołów i muzyków z kraju i z zagranicy.

„Okruchy pamięci” – nowy utwór Zygmunta Krauzego

Na półmetku trwającego właśnie 13. Gorczycki Festiwal, 25 listopada odbędzie się prawykonanie nowego utworu Zygmunta Krauzego „Okruchy pamięci” na klawesyn solo, napisanego dla Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Podczas recitalu usłyszymy także utwory Elżbiety Sikory oraz Artura Zagajewskiego.

Premiera „Manru” w Operze Krakowskiej

Nie opadły jeszcze emocje związane z koncertami 11 listopada w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” a my już zapraszamy na kolejne duże wydarzenie.

 

16 listopada odbędzie się w Operze Krakowskiej premiera „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. Spektakl wyreżyserował Laco Adamik. Solistów i zespoły Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Prawykonanie „Koncertu na klarnet” Mikołaja Góreckiego

W najbliższy piątek, 16 listopada, podczas inauguracji VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, odbędzie się prawykonanie „Koncertu na klarnet i orkiestrę” Mikołaja Góreckiego. Koncert wykona Roman Widaszek, któremu utwór został zadedykowany. Klarneciście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jacka Rogali.