PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika

2018-09-25

„Blessing gentle breeze” na chór mieszany i orkiestrę to najnowszy utwór Eugeniusza Knapika. Napisany został do słów angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Prawykonanie „Blessing gentle breeze” odbędzie się 5 października podczas koncertu otwierającego sezon 2018/2019 Filharmonii Narodowej.

 

 

Gdy Jacek Kaspszyk poprosił mnie o skomponowanie utworu „na chór z towarzyszeniem orkiestry” moja myśl skierowała się niemal natychmiast ku wspaniałym utworom chóralnym Johanessa Brahmsa: „Nänie”, „Pieśń przeznaczenia”, „Rapsodia”… Są to dzieła, w których ciężar akcji muzycznej spoczywa na partii chóru, a orkiestra wspiera i dopełnia ją swym brzmieniem.


Dosyć szybko powstał zarys tkanki muzycznej utworu, więc mogłem zająć się poszukiwaniem odpowiedniego tekstu poetyckiego. Zainteresowanie moje wzbudziła poezja angielska wczesnego romantyzmu, a przede wszystkim wspaniałe wiersze Keatsa i Wordswortha. Wahałem się dosyć długo. Ostatecznie wybrałem fragment niezwykłego poematu „o przyrodzie, człowieku i społeczeństwie” Williama Wordswortha „The Recluse” (Pustelnik), a właściwie początek Księgi I jego drugiej części „The Prelude, or Growth of a Poet`s Mind” (Preludium, czyli wzrastanie umysłu poety). Ten wielki, liczący kilkaset stron, nieukończony a wydany po śmierci autora poemat jest wielką apoteozą życia prostego, symbiozy człowieka z naturą oraz poszukiwaniem w niej źródła ludzkiego spełnienia i sensu egzystencji. W Księdze I Wordsworth opisuje oczarowanie jakie doświadczył w kontakcie ze światem „wysokim”, określając tak dzieła natury, przeciwstawiając je „nędznym i ordynarnym wytworom człowieka”. Poszedłem tym tropem.


Muzyka moja pragnie to „oczarowanie” wyrazić i podąża śladami myśli Wordswortha. Rozwija się powoli, jakby wsłuchiwała się kolejno w każdy interwał, nasycała ucho każdą harmonią, każdym następstwem dźwięków budujących melodię, by w końcu roztopić się w ciszy. Utwór trwa około trzydziestu minut, a rozpoczyna go trwająca kilka minut inwokacja, oparta prawie wyłącznie na materiale kwinty d – a, podążająca za tekstem wstępnym Księgi I „Preludium”:


O, jakże błogi jest ten wiatr łagodny,

Który z zielonych pól, z chmur, z nieba wieje,

Twarz mą ogarnia. Zda się półświadomy

Radości, jaką przynosi. O, miły,

Wyczekiwany Gończe! Przyjacielu!

 

(tłum. Zbigniew Kubiak)


Eugeniusz Knapik

 

 

 

Koncert, podczas którego zostanie prawykonany utwór „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników

Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.

Prawykonanie „Missa” na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę Mikołaja Góreckiego

W najbliższą niedzielę, 30 czerwca w ramach obchodów 450-lecia Unii Lubelskiej zabrzmi nowy, niewykonywany jeszcze utwór Mikołaja Góreckiego – Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę. Dzisiaj zdradzamy pierwsze o nim informacje.

Za nami recital Tomasza Koniecznego i premiera „Twarzy Wotana”

18 czerwca w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbył się recital Tomasza Koniecznego połączony z oficjalną premierą wywiadu-rzeki „Twarze Wotana”, jaki przeprowadził ze śpiewakiem Jacek Marczyński.

„Perpetuum stabile” Pawła Mykietyna – prawykonanie 16 czerwca w Hanowerze

Paweł Mykietyn przyzwyczaił ostatnio swoich melomanów do prawykonań utworów orkiestrowych. Tylko w bieżącym roku poznaliśmy dwa nowe koncerty kompozytora: skrzypcowy i wiolonczelowy. W najbliższą niedzielę, 16 czerwca w Hanowerze zostanie wykonany nowy, tym razem kameralny utwór Pawła Mykietyna: Perpetuum stabile na kwartet fortepianowy. Utwór wykona Flex Ensemble w składzie: Kana Sugimura (vn), Anna Szulc-Kapała (vla), Martha Bijlsma (vc), Johannes Nies (pf).

Agata Zubel mecenasem młodych kompozytorów

Agata Zubel – ceniona w kraju i na świecie kompozytorka, wszechstronna śpiewaczka, wreszcie – pedagog z pasją oddający się swojej pracy – podejmuje wraz z mężem Michałem Mocem, kompozytorem, akordeonistą i pedagogiem, kolejne zadanie, stając się opiekunem i mecenasem wkraczających na ścieżkę muzyczną twórców. Artystyczne małżeństwo ogłosiło właśnie program wspierający młodych kompozytorów: rezydencje artystyczne na Islandii.

Marcin Stańczyk zwycięzcą 8. Festiwalu Grand Prix Komeda

Bardzo dobre wieści napływają z zakończonego w sobotę w Ostrowcu Wielkopolskim 8. Festiwalu Filmowego Grand Prix Komeda. Główną nagrodę tego festiwalu otrzymał Marcin Stańczyk za muzykę do filmu Borysa Lankosza Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna. Gratulacje!

„Madama Butterfly” Pucciniego już 15 czerwca na warszawskim Placu Defilad

„Madama Butterfly”, arcydzieło włoskiego mistrza opery Giacomo Pucciniego, które od ponad stu lat króluje w repertuarach teatrów na całym świecie, wystawiona zostanie 15 czerwca 2019 r (godz. 21.00), na Placu Defilad. 

Startuje X edycja Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny jest partnerem Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans, którego 10. edycja potrwa od 6 do 9 czerwca.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni specjalistę ds. zbiorów

Miejsce pracy: Warszawa

Zakres obowiązków: Opracowywanie, ewidencja i kontrola zbiorów PWM, w tym przeprowadzenie pełnej inwentaryzacji zbiorów.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni referenta ds. zbiorów muzycznych

Miejsce pracy: Warszawa
Zakres obowiązków: przyjmowanie i obsługa przesyłek z materiałami orkiestrowymi, prace bieżące przy zbiorze materiałów orkiestrowych.