Aktualności
Instrument miesiąca: saksofonowe rekomendacje Adama Pierończyka
2023-11-17
W telegraficznym skrócie przedstawiamy rekomendacje utworów, znajdujących się w katalogu PWM, na które warto by każdy saksofonista zwrócił uwagę. Wyboru dokonał Adam Pierończyk, współpracujący z ANAKLASIS i Polskim Wydawnictwem Muzycznym saksofonista sopranowy i tenorowy, jedna z najważniejszych postaci w polskiej muzyce jazzowej.
Tadeusz Hejda, Szkoła na saksofon
Wydana przez PWM Szkoła na saksofon Tadeusza Hejdy towarzyszyła mi w latach osiemdziesiątych podczas stawiania pierwszych kroków w grze na instrumencie oraz wyjaśniła, co to synkopa i swing – rzeczy dla muzyka jazzowego bardzo istotne, wręcz egzystencjalne. Pozycja ta przetrwała na krajowym rynku dekady i jej urok zdaje się nie słabnąć.
Jean-Marie Londeix, Zagrajmy na saksofonie
Dziś swą edukację urozmaiciłbym kompleksowym dziełem, które proponuje Jean-Marie Londeix. Chodzi oczywiście o Zagrajmy na saksofonie – trzy zeszyty wprowadzające ambitnego saksofonistę w świat muzyki klasycznej i współczesnej.
fot. M. Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Roman Palester, Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową
Dla alcistów zachwyconych popularnym koncertem saksofonowym Es-Dur Glazunova, Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową Romana Palestra, z pewnością stanowi atrakcyjne uzupełnienie repertuaru…
Mikołaj Piotr Górecki, Concerto-Notturno
… a Concerto-Notturno Mikołaja Piotra Góreckiego będzie wspaniałą okazją do pracy nad opanowaniem i niuansami chyba najbardziej krnąbrnego przedstawiciela rodziny tych instrumentów, saksofonu sopranowego. Polecam zwłaszcza pierwszą część z jej romantycznymi melodiami oraz długimi dźwiękami jako studia nad barwą, intonacją i delikatnością w interpretacji muzyki.
Elżbieta Sikora, Michelangelo i Happy Valenciennes
Chciałbym również zwrócić uwagę na dwie kompozycje Elżbiety Sikory: eksponującą saksofon sopranowy oraz altowy Michelangelo, która kojarzy mi się z zapierającą dech w piersiach wędrówką po egzotycznym ogrodzie brzmień, barw i różnorodnych środków wyrazu oraz Happy Valenciennes, będącą intrygującym przykładem muzyki współczesnej na całą wręcz grupę saksofonów (od sopranowego do basowego), taśmę i live electronics.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!