Aktualności
Instrument miesiąca: saksofonowe rekomendacje Adama Pierończyka
2023-11-17
W telegraficznym skrócie przedstawiamy rekomendacje utworów, znajdujących się w katalogu PWM, na które warto by każdy saksofonista zwrócił uwagę. Wyboru dokonał Adam Pierończyk, współpracujący z ANAKLASIS i Polskim Wydawnictwem Muzycznym saksofonista sopranowy i tenorowy, jedna z najważniejszych postaci w polskiej muzyce jazzowej.
Tadeusz Hejda, Szkoła na saksofon
Wydana przez PWM Szkoła na saksofon Tadeusza Hejdy towarzyszyła mi w latach osiemdziesiątych podczas stawiania pierwszych kroków w grze na instrumencie oraz wyjaśniła, co to synkopa i swing – rzeczy dla muzyka jazzowego bardzo istotne, wręcz egzystencjalne. Pozycja ta przetrwała na krajowym rynku dekady i jej urok zdaje się nie słabnąć.
Jean-Marie Londeix, Zagrajmy na saksofonie
Dziś swą edukację urozmaiciłbym kompleksowym dziełem, które proponuje Jean-Marie Londeix. Chodzi oczywiście o Zagrajmy na saksofonie – trzy zeszyty wprowadzające ambitnego saksofonistę w świat muzyki klasycznej i współczesnej.
fot. M. Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Roman Palester, Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową
Dla alcistów zachwyconych popularnym koncertem saksofonowym Es-Dur Glazunova, Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową Romana Palestra, z pewnością stanowi atrakcyjne uzupełnienie repertuaru…
Mikołaj Piotr Górecki, Concerto-Notturno
… a Concerto-Notturno Mikołaja Piotra Góreckiego będzie wspaniałą okazją do pracy nad opanowaniem i niuansami chyba najbardziej krnąbrnego przedstawiciela rodziny tych instrumentów, saksofonu sopranowego. Polecam zwłaszcza pierwszą część z jej romantycznymi melodiami oraz długimi dźwiękami jako studia nad barwą, intonacją i delikatnością w interpretacji muzyki.
Elżbieta Sikora, Michelangelo i Happy Valenciennes
Chciałbym również zwrócić uwagę na dwie kompozycje Elżbiety Sikory: eksponującą saksofon sopranowy oraz altowy Michelangelo, która kojarzy mi się z zapierającą dech w piersiach wędrówką po egzotycznym ogrodzie brzmień, barw i różnorodnych środków wyrazu oraz Happy Valenciennes, będącą intrygującym przykładem muzyki współczesnej na całą wręcz grupę saksofonów (od sopranowego do basowego), taśmę i live electronics.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.