Aktualności
Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie
2025-03-24
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
W panoramie polskich kompozytorów okresu międzywojennego Józef Koffler (1896-1943/44) jest postacią wielowymiarową. Był cenionym pedagogiem, wnikliwym publicystą muzycznym i intelektualistą aktywnie zaangażowanym w debaty o współczesnej kulturze. Jako twórca torował w ojczyźnie drogę nowoczesnym prądom muzycznym, zaś jego dzieła były docenianie i grane za granicą (m. in. Amsterdam, Londyn, Wiedeń).
Przez długie lata wiele jego kompozycji nosiło status zaginionych, jednak dzięki staraniom muzykologów część z nich udało się odnaleźć. Na Kwartet smyczkowy op. 20 roku natrafiła prof. dr hab. Iwona Lindstedt podczas kwerendy w bibliotece londyńskiego Royal College of Music w 2024 roku. To dzieło, w wykonaniu Kwartetu Śląskiego, zabrzmi po raz pierwszy 29 marca w Warszawie. Komponując Kwartet w 1934 r. Koffler dokonał syntezy techniki dwunastodźwiękowej z neoklasycznymi założeniami formalnymi. Dzieło zadedykował Edwardowi Dentowi - wieloletniemu prezesowi Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Mimo usilnych starań, w tym propozycji kierowanych do renomowanych kwartetów (R. Kollischa z Wiednia i A. Brosy Londynu), utwór ten nie doczekał się wykonania za życia twórcy.
Premierze utworu towarzyszyć będzie prezentacja nowego portalu monograficznego Polskiego Centrum Informacji Muzycznej – polmic.pl poświęconego kompozytorowi, którego autorami merytorycznymi są prof. dr hab. Iwona Lindstedt oraz dr Michał Piekarski. Spotkanie pt. „Józef Koffler – kompozytor lwowski i europejski” odbędzie się 29 marca 2025 roku o godz. 18.00 w Auli prof. Jana Baszkiewicza w Gmachu Audytoryjnym Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.
Organizatorzy: Biblioteka Naukowa Związku Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Partnerem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.