PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Z żółwia wojownik. O operze "Madame Curie" Elżbiety Sikory

2011-11-23
Już 25 listopada na deskach Opery Bałtyckiej odbędzie się długo oczekiwana polska premiera „Madame Curie” Elżbiety Sikory. Sukces światowego prawykonania, które miało miejsce 15 listopada w Paryżu, wzmógł apetyt melomanów w Polsce. O swoim dziele Elżbieta Sikora mówi: „Założyłam sobie zadanie, aby Maria Skłodowska-Curie nie była tą osobą, którą znamy z podręczników, naukowcem, która pracowała dniami i nocami, i szukała nowych odkryć, tylko, że była po prostu człowiekiem, chodzącym także po ziemi, mającym własne życie uczuciowe i naukowe we wszystkich jego odmianach. Chciałam ją pokazać od tej właśnie strony – że była pełnowartościową jednostką ludzką, a że przy tym była kobietą – to zupełny przypadek. Jej historia to jest prawdziwy operowy scenariusz, więc nie trzeba było wiele szukać ani dodawać, tylko odpowiednio zinterpretować fakty z jej życia. I tak to się stało z librettem.”

Anna Niewiedział-Mikołajczyk o swojej bohaterce: „Postać niezwykle ciekawa, niesamowita, twarda, uparta, a jednocześnie taka zwyczajna. Myślę, że mnóstwo jest takich kobiet właśnie w dzisiejszych czasach. Wtedy to był ewenement.”

Ciekawy rys bohaterki swojego spektaklu kreśli reżyser Marek Weiss: „Maria Skłodowska-Curie jest bardzo mało znana w Polsce. Kojarzy nam się z panią profesor od chemii, siwą, nobliwą, szlachetną i nudną, i ten wizerunek nie ma nic wspólnego z prawdziwa Marią Curie-Skłodowską, której życie było niezwykle burzliwe, która była osobą niezwykle skomplikowaną, dynamiczną, która całe życie spędziła w stanie ciężkiej depresji. Ona w ogóle nie znosiła sławy, blichtru, ludzi, kontaktu z ludźmi, była bardzo zawikłana psychologicznie, a jednocześnie miała cudowny dar walki z przeciwnościami. W momencie, kiedy los uderzał w nią czy stawał na jej drodze ona się mobilizowała i z takiego żółwia, skorupiaka schowanego wewnątrz wychodził prawdziwy wojownik.”

Polska premiera opery już w najbliższy piątek o w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
libretto - Agata Miklaszewska
adaptacja - Elżbieta Sikora, Gregor Blumstein
kierownictwo muzyczne - Wojciech Michniewski
inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss
Maria Skłodowska-Curie- Anna Mikołajczyk
Pierre Curie - Paweł Skałuba
Paul Langevin -Tomasz Rak
Einstein - Leszek Skrla
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
Grzegorz Wieczorek - klarnet (solo)
dyrygent - Wojciech Michniewski

Madame Curie fot. Sebastian Ćwikła, Opera Bałtycka

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.