Aktualności
Kompozytorki PWM
2013-03-08
Dziś z okazji Dnia Kobiet przypominamy kompozytorki reprezentowane przez nasze Wydawnictwo. Najbardziej rozpoznawalną w Polsce i na świecie z grona naszych kompozytorek jest niewątpliwie Grażyna Bacewicz (1909-1969), również znakomita skrzypaczka, o której Lutosławski powiedział, że „widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość.”Karierę o zasięgu międzynarodowym robią także tegoroczne jubilatki – Marta Ptaszyńska i Elżbieta Sikora (ur. 1943). Marta Ptaszyńska oprócz tego, że komponuje, jest też świetną, zawodową perkusistką, dlatego ten instrument odgrywa w jej twórczości rolę szczególną. Ciekawie opisuje także proces twórczy, jak mówi: "Po prostu widzę muzykę w kolorach. Początkowo wizje kolorów przychodziły mi wraz z muzyką, a potem dopiero stwierdziłam, że pewne układy się powtarzają. Jest to widzenie harmoniczne - dopiero połączenie dźwięków przywodzi na myśl odpowiedni kolor". Jej kompozycje wyrastają z tradycji europejskiej, ale również zawierają odniesienia do muzyki hinduskiej czy japońskiej. Niekiedy mają przesłanie filozoficzne wzięte z dalekowschodnich kultur.
W najbliższym czasie dzieła Marty Ptaszyńskiej będzie można usłyszeć m.in. w Filharmonii Narodowej (19.04.2013 "Holocaust Memorial Cantata"), Filharmonii Świętokrzyskiej (19.04.2013 "Inverted Mountain") i na Festiwalu Prawykonań w Katowicach (28.04.2013)
Elżbieta Sikora swe życie związała z Paryżem, w latach 1985-2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium oraz w École européenne supérieure de l’image w Angoulême, wykładała także na Université Paris-Est Marne-la-Vallée i University of Chicago. Jest dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova oraz profesorem wizytującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W bogatym katalogu kompozytorskim Elżbiety Sikory, zawierającym ponad 70 utworów w tym opery, utwory symfoniczne i kameralne, szczególne miejsce zajmuje muzyka wykorzystująca nowe technologie. Nie zabrakło ich także w najnowszym dziele – operze "Madame Curie", która dziś właśnie pojawi się na deskach Opery Bałtyckiej a jej wystawienie będzie związane z promocją DVD wydanego właśnie przez DUX.
Niesłabnącą popularnością cieszą się wśród początkujących muzyków wydawnictwa autorstwa Anny Marii Klechniowskiej, szczególnie słynna „Szkoła na fortepian” napisana w 1916 roku.
Najmłodsze pokolenie kompozytorek współpracujących z PWM tworzą: Ewa Fabiańska, Justyna Kowalska-Lasoń i Agata Zubel.
Najnowsze kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń i Ewy Fabiańskiej mogliśmy podziwiać na lutowym Koncercie Prawykonań „Muzyczne obrazy” w wykonaniu orkiestry Amadeus w auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wśród kompozytorek reprezentowanych przez PWM są też m.in.:
Bruzdowicz Joanna
Buczek Barbara
Garztecka Irena
Hussar Małgorzata
Klechniowska Anna Maria
Krzanowska Grażyna
Markiewiczówna Władysława
Matuszczak Bernadetta
Moszumańska-Nazar Krystyna
Sarnecka Jadwiga
Pstrokońska-Nawratil Grażyna
Szajna-Lewandowska Jadwiga
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.