Aktualności
Premiera nowej wersji "Diabłów z Loudun" Krzysztofa Pendereckiego w Operze Narodowej
2013-10-03
Wczoraj w Teatrze Wielkim Operze Narodowej odbyła się premiera nowej wersji „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego, opery wystawionej po raz pierwszy w 1969 roku, z librettem wg powieści Aldousa Huxleya "The Devils of Loudun" oraz dramatu Johna Whitinga "The Devils". Po światowej premierze nowej wersji kompozytorskiej, która miała miejsce 12 lutego 2013 roku w Kopenhadze, zgromadzeni wczoraj w Teatrze Wielkim widzowie mieli okazję do uczestniczenia w jej polskiej premierze.Spektakl wyreżyserował Keith Warner, solistami, chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego dyrygował Lionel Friend. Nowa wersja utworu różni się od wersji z 1969 roku instrumentacją, poza tym Krzysztof Penderecki zmienił ok. 40% libretta.
Jak napisała Dorota Szwarcman (szwarcman.blog.polityka.pl, „’Diabły’ nader aktualne”):
"Trochę więc zostały stępione pazury, które tak w tej operze lubiłam, ale trochę ich mimo wszystko pozostało. W każdym razie realizatorzy zrobili, co mogli, by rzecz robiła wrażenie. Keith Warner (…) tym razem naprawdę się przyłożył i stworzy spektakl żywy, dość dosłowny, ale nie nadmiernie. Miał też swoją rolę w nowym opracowaniu libretta. Znakomicie przygotował spektakl muzycznie Lionel Friend (podobno było dużo prób, także przed wakacjami – efekty słychać), świetni byli też główni soliści: Louis Otey jako Grandier i Tina Kiberg w roli Joanny. Dobre też były role poboczne, wykonywane zarówno przez śpiewaków zagranicznych, jak i polskich (zabawne role charakterystyczne Krzysztofa Szmyta jako Adama i Roberta Gierlacha jako Mannoury’ego). Warto ten spektakl obejrzeć."
Spektakl będzie wystawiany 4, 6 i 8 października.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.