Aktualności
"Niepokalana Królowa" i "Słowiański Papież" - przed prawykonaniem
2014-04-17
Mimo pracowitego dla osoby duchownej okresu, jakim jest Wielki Tydzień, ks. Wojciech Kałamarz znalazł czas, aby porozmawiać z nami o swoich utworach, których prawykonanie odbędzie się 21 kwietnia w Warszawie.
Wywiad przeprowadziła Jadwiga Marchwica. Dziś prezentujemy jego fragmenty:
JM: Historia powstania „Słowiańskiego Papieża” wiąże się z Wawelem, a jak było w przypadku „Niepokalanej Królowej”?
WK: Ta kompozycja powstała z potrzeby serca, jest bardziej „moja”, mocniej podąża za światem mojej wyobraźni niż „Słowiański Papież”, podyktowany tekstem Słowackiego. Utwór powstał 3 maja 2010, a więc w Uroczystość Królowej Polski, święto zarówno religijne, jak i państwowe. Tekst krakowskiego twórcy, Stanisława Wyspiańskiego, również miał ogromny wpływ na brzmienie tego utworu.
JM: Czy poza tekstem, ważne jest dla pana, gdzie utwór zabrzmi?
WK: Jestem chórzystą i dyrygentem chóralnym z wykształcenia, więc doskonale rozumiem, że utwór chóralny, zwłaszcza o tematyce sakralnej, potrzebuje przestrzeni i związanego z nią pogłosu. Jednak dla mnie w utworach religijnych ważniejsze od konkretnej świątyni, jest sacrum, obecność Boga w świątyni i uwielbienie Go poprzez śpiew jego stworzeń.
JM: Czy nowe kompozycje charakteryzują się innym językiem muzycznym?
WK: Jeszcze przed wydaniem nut w PWM, obydwa utwory trafiły na płytę, dedykowaną Janowi Pawłowi II. Doszły do mnie głosy, o rozpoznawalnym języku, harmonii moich kompozycji, co ogromnie mnie cieszy. Mój język muzyczny na pewno zmienia się, choć jako ksiądz, nie mogę poświęcać zbyt dużo czasu na jego kreowanie. Uwielbiam tworzyć, jednak zazwyczaj, kiedy już pierwsza myśl pojawi się w głowie, musi poczekać na odpowiedni czas i opracowane na papierze.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.