PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Utwory fortepianowe Pawła Mykietyna na płycie

2014-10-13

Niedawno ukazała się płyta z utworami fortepianowymi Pawła Mykietyna. Na "My Piano" znalazły się Epifora na fortepian i taśmę, Cztery preludia na fortepian, Sonety Szekspira na sopran męski i fortepian i Koncert na fortepian i orkiestrę.

 

Oto fragment recnezji pióra Jakuba Puchalskiego (Quarta 3/2014):

Płyta wydana przez CD Accord przynosi komplet muzyki, w której niepoślednią rolę gra fortepian, na którym z kolei gra Anna Stempin-Jasnowska. Zestaw kompozycji znakomity i bardzo reprezentatywny dla pierwszego, postmodernistycznego okresu twórczości Mykietyna, zawiera też kilka fonograficznych premier – Epiforę, jedno z dzieł, które przyspieszyło karierę kompozytora, oraz błyskotliwy Koncert fortepianowy. Epifora jest kompozycją na taśmę i fortepian, z przetwarzanym elektronicznie brzmieniem instrumentu, dzięki któremu słyszymy np. fortepianowe glissanda – efekt niecodzienny. Wszystko to znajduje tu świetną realizację. Mniej przekonały mnie natomiast 4 Preludia – dzieło, które powinno wejść do pianistycznego kanonu, jest bowiem
10-minutową suitą, łączącą się wyśmienicie czy to z bardziej wyrafinowanymi utworami Debussy’ego, czy np. z dodekafonią. Mając w pamięci bogactwo interpretacji Grzybowskiego, trudno mi jednak pogodzić się z brakiem planów w pierwszym Preludium (a na każdym z tych planów dzieje się coś ważnego!), podobnie jak z jednolitym brzmieniem pozostałych. Na nowej płycie mamy jednak z pewnością grę bardziej monumentalną, a pewne epatowanie walorami pianistycznymi pozwala nasycić
niezwykłą ekspresją zawieszone w ciszy recytatywy Preludium czwartego.


Sonety Szekspira z założenia przeznaczone były na sopran męski (co nadaje im stylowy charakter; nagranie Jacka Laszczkowskiego opublikował NINA), jednakowoż można wnioskować, że Agata Zubel otrzymała od kompozytora placet na ich wykonywanie, wypada więc tylko cieszyć się jej swobodnym śpiewem, w którym zresztą znakomicie odbijają się zawarte w tej muzyce emocje. Koncert fortepianowy, w pełni włączający się do wielkiej tradycji koncertowej, brzmi, jako się rzekło, błyskotliwie (dyr. Szymon Bywalec).

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.