Aktualności
Książki 2014
2015-01-20
Przełom roku na rynku książki to już tradycyjnie czas podsumowań i wszelkiego rodzaju plebiscytów. Redakcje kulturalne różnych mediów wybierają najważniejsze książki, blogerzy ogłaszają swoje prywatne rankingi.
Czytelnicy mogą do wyników podchodzić z dystansem i traktować je jako zabawę, najczęściej jednak plebiscyty wzbudzają wśród miłośników literatury dyskusje. Są czymś w rodzaju podpowiedzi, którą książkę warto jeszcze przeczytać i która lektura zostanie zapamiętana na dłużej.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało w ubiegłym roku szereg publikacji, które to chcemy Państwu jeszcze raz przybliżyć.
1.Dariusz Czaja – Kwintesencje.Pasaże barokowe
Ta książka nie jest dla fachowców – ci wiedzą więcej i poradzą sobie bez niej znakomicie. Ale nie jest także przewodnikiem dla zbłąkanych – niewiele w niej z ducha dydaktyki. Dla kogo więc? Myślę, że dla tych, którzy muzyką żyją, mocniej: którzy bez muzyki żyć nie potrafią. Dla tych, dla których muzyka jest – pośród innych języków – językiem najważniejszym, a to znaczy, że nie szukają w niej (tylko) przyjemności, ale nade wszystko emocjonalnych poruszeń dużej miary i odkryć poznawczej natury. [Dariusz Czaja]
2.Beata Bolesławska-Lewandowska – Panufnik.Architekt emocji
Publikacja, ukazująca się w setną rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika, jest zbiorem wywiadów z osobami z otoczenia kompozytora. Wśród nich znaleźli się jego najbliżsi (żona, dzieci), a także przyjaciele oraz wybitni dyrygenci i artyści, z którymi współpracował. Całość poprzedzona jest wstępem Adama Zagajewskiego.
3.Andrzej Chłopecki – Dziennik ucha. Słuchane na ostro.
Dwa cykle felietonów, które w latach 1993–2012 były publikowane w magazynie „Res Publica” i „Gazecie Wyborczej”. Andrzej Chłopecki regularnie w nich uwodził czytelników ważnością tematów, barwnym językiem i bezkompromisowością swoich sądów. Zebrane tu razem, tworzą niezwykły obraz współczesnego życia muzyki w Polsce.
4.Marcin Tadeusz Łukaszewski – Przewodnik po muzyce fortepianowej
„Przewodnik...” jest adresowany głównie do melomanów, którym może służyć do poszukiwania informacji o najbardziej popularnych dziełach i kompozytorach muzyki fortepianowej. Książka została opracowana w taki sposób, aby mogła również być przydatna dla osób związanych zawodowo z muzyką (pianistów, nauczycieli gry fortepianowej oraz teoretyków muzyki i muzykologów).
5.Józej Kański – Przewodnik operowy
Popularny przewodnik operowy w nowej odsłonie! Autor dodał opisy 30 nowych oper, w tym "Sen nocy letniej" Brittena, "Pułapka" Krauzego czy "Maria Stuart" Donizettiego. Całość zyskała też atrakcyjną szatę graficzną.
6.Piotr Kamiński – Sto i jedna opera – ebook
Skrócona wersja popularnego przewodnika "Tysiąc i jedna opera" po raz pierwszy w formie ebooka. Zawiera streszczenia akcji najważniejszych oper, historie powstania utworów, wnikliwe analizy dzieł. Książka jest zapowiedzią nowego jednotomowego wydania drukowanego.
7.Charles Rosen – Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven
„Styl klasyczny…" Charlesa Rosena jest książką wybitną, niezwykłą i fascynującą. Nikt dotąd tak wnikliwie, głęboko i odkrywczo nie odczytał muzyki, którą ofiarowało nam tych trzech: Haydn, Mozart, Beethoven”. [Mieczysław Tomaszewski]
8.Sally Banes - Terpsychora w tenisówkach
Jest to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.