Aktualności
Penderecki na finał 19. Festiwalu Beethovenowskiego w Warszawie
2015-04-07
Polska premiera Dies illa Krzysztofa Pendereckiego zakończyła 3 kwietnia 2015 roku 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.
Monumentalna kantata Dies illa to dzieło przeznaczone na troje solistów, trzy chóry mieszane oraz orkiestrę symfoniczną. Kompozycja powstała z okazji obchodów 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej i jest dedykowana jej ofiarom. Warstwę tekstową tworzą obszerne fragmenty średniowiecznej sekwencji Dies irae. Oprócz utworu Krzysztofa Pendereckiego na finałowym koncercie zabrzmią jeszcze Kindertotenlieder Gustawa Mahlera oraz Schicksalslied op. 54 Johannesa Brahmsa. Koncert odbył się w Filharmonii Narodowej a wśród solistów znaleźli się Johanna Rusanen, Alexandra Petersamer, Agnieszka Rehlis oraz Liudas Mikalauskas. Wystąpili także Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, które poprowadził Alexander Liebreich.
Zainaugurowany 22 marca 19. Festiwal Beethovenowski odbywał się w Warszawie, ale miał także swoje odsłony m.in. w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie i Szczecinie. Międzynarodowe grono artystów prezentowało nie tylko muzykę patrona przedsięwzięcia, ale także arcydzieła XVIII i XIX wieku oraz utwory kompozytorów XX-wiecznych i współczesnych. Do najważniejszych wydarzeń tegorocznej imprezy należały koncert Baltic Sea Youth Philharmonic pod batutą Kristjana Järviego z repertuarem twórców krajów nadbałtyckich, m.in. Carla Nielsena, Jeana Sibeliusa, Arvo Pärta i Wojciecha Kilara oraz estradowe wykonanie opery The Turn of the Screw op. 54 Benjamina Brittena w interpretacji polskich i zagranicznych artystów solistów pod batutą Łukasza Borowicza.
Mottem przyszłorocznej, jubileuszowej edycji Festiwalu Ludwiga van Beethovena będzie myśl „Beethoven i nowe drogi”. Elżbieta Penderecka - dyrektor generalna festiwalu - zapowiedziała, że w marcu 2016 roku w Warszawie rozbrzmiewać będą dzieła Beli Bartóka, Aleksandra Skriabina, Igora Strawińskiego, Dymitra Szostakowicza, Ryszarda Wagnera. Kulminacją zaś będzie wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, zaprezentowanej w 50. rocznicę powstania utworu.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.