Aktualności
Koncerty fortepianowe Chopina w nowej odsłonie
2015-04-14
Z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce wyjątkowe wydanie dwóch koncertów Fryderyka Chopina w opracowaniu na fortepian i kwintet smyczkowy. Autorami transkrypcji są Kevin Kenner – wybitny pianista i laureat Konkursu Chopinowskiego oraz kompozytor i wiolonczelista Krzysztof Dombek.
Prezentowane wersje koncertów wyróżnia nowatorskie zredukowanie pełnej wersji orkiestrowej i dopasowanie jej do wymagań małego zespołu kameralnego, przy jednoczesnym jak najbliższym zachowaniu oryginału. Rekonstrukcję poprzedziła wnikliwa analiza nutowego materiału źródłowego oraz dokumentów historycznych, które dowodzą praktyki wykonawczej polegającej na wykonywaniu koncertów w kameralnej obsadzie z udziałem samego kompozytora. Podstawą opracowania było Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera.
II Koncert Fortepianowy f-moll op. 21 choć wydany jako drugi, powstał jako pierwszy - między jesienią 1829 a wiosną 1830 roku. „Został skomponowany zgodnie z wymaganiami gatunku, według wzoru pochodzącego od Mozarta, ale przejętego bezpośrednio z rąk Hummla. Wyraźnie słyszalne są inspiracje twórczością Hummla. Nie ulega również wątpliwości, że pianistyczna faktura utworu została ukształtowana przez technikę określaną jako styl brillant. Lecz trzeba od razu dodać: wirtuozeria stylu brillant została w obu Koncertach Chopina […] zarazem doprowadzona do swego apogeum, jak i przezwyciężona. Przezwyciężona przez powrót tematów do klasycznej, mozartowskiej prostoty […] i przez przeniknięcie całości już nie sentymentalną, a typowo romantyczną ekspresją przyjmowaną jako poetyczność”. (Autor: Mieczysław Tomaszewski, Cykl audycji „Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie”, Polskie Radio II; źródło: NIFC pl.chopin.nifc.pl)
Wkrótce po sukcesie koncertu f-moll Chopin napisał I Koncert Fortepianowy e-moll op. 11, w którym zachował młodzieńczą, romantyczną aurę, aczkolwiek koncert ten – jak mówił prof. Tomaszewski – „zdaje się być pisany pewniejszą już ręką i uchem bardziej doświadczonym”.
Publikacje powstały dzięki współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Zachęcamy do lektury wywiadu z Kevinem Kennerem, w którym opowiada o genezie i pracy nad opracowaniem nowej wersji koncertów: Kameralne koncerty Chopina (Kwartalnik PWM Quarta, Nr 3, sierpień 2014, s. 17).
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.