Aktualności
Gala finałowa konkursu krytyków muzycznych KROPKA
2015-05-11
10 maja odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podczas Gali wręczono nagrody laureatom pierwszej edycji Konkursu.
Do konkursu zgłoszono kilkaset tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym - od muzyki klasycznej po popularną. Jury w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), Joanna Grotkowska, dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, dr Miłosz Bembinow i Mariusz Herma przyznało nagrody w kilku kategoriach.
Trzy równorzędne nagrody główne trafiły do Anny R. Burzyńskiej za tekst O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy („Didaskalia”), Karoliny Kolinek-Siechowicz za tekst Jarosław liturgicznie („Ruch Muzyczny”) oraz Barbary Kingi Majewskiej za tekst Zapach ciała i instrumentu („Glissando”).
Wyróżnienie dla debiutanta otrzymała Katarzyna Trzeciak za tekst W windzie podświadomości, zaś dla blogera Aleksandra Bliźniuk za tekst Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/.
W ramach konkursu przyznano także nagrody specjalne i indywidualne. Laureatką Nagrody Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została Aleksandra Bliźniuk.
Nagrodę Specjalną za tekst Drowned Sounds („The New Yorker”) otrzymał Alex Ross, Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej - Maciej Froński za tekst Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu („Gadki z Chatki”), a Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła w ręce Rafała Augustyna.
Przewodniczący jury – dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – podczas swojego przemówienia życzył „wszystkim laureatom i uczestnikom nie tylko dalszego rozwoju, doskonalenia umiejętności literackich, uporu w poszukiwaniu nowych inspiracji i zapału w odnajdywaniu nowych muzycznych terenów, ale także otwartej przestrzeni medialnej, w której refleksja o muzyce mogłaby zaznaczyć jeszcze silniejszą obecność”.
Organizatorzy podkreślili, jak ważne jest docenienie solidnej krytyki muzycznej i już dziś zapowiedzieli oraz zaprosili do udziału w kolejnej edycji konkursu.
Po oficjalnym wręczeniu nagród uczestnicy spotkania mieli przyjemność wysłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród było wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym. Partnerami Konkursu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej, a Narodowe Centrum Kultury objęło wydarzenie patronatem honorowym. Konkurs otrzymał także wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zdjęcia: Marlena Wieczorek, Bartosz Dąbrowski, Aleksandra Stępień
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.