Aktualności
Gala finałowa konkursu krytyków muzycznych KROPKA
2015-05-11
10 maja odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podczas Gali wręczono nagrody laureatom pierwszej edycji Konkursu.
Do konkursu zgłoszono kilkaset tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym - od muzyki klasycznej po popularną. Jury w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), Joanna Grotkowska, dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, dr Miłosz Bembinow i Mariusz Herma przyznało nagrody w kilku kategoriach.
Trzy równorzędne nagrody główne trafiły do Anny R. Burzyńskiej za tekst O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy („Didaskalia”), Karoliny Kolinek-Siechowicz za tekst Jarosław liturgicznie („Ruch Muzyczny”) oraz Barbary Kingi Majewskiej za tekst Zapach ciała i instrumentu („Glissando”).
Wyróżnienie dla debiutanta otrzymała Katarzyna Trzeciak za tekst W windzie podświadomości, zaś dla blogera Aleksandra Bliźniuk za tekst Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/.
W ramach konkursu przyznano także nagrody specjalne i indywidualne. Laureatką Nagrody Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została Aleksandra Bliźniuk.
Nagrodę Specjalną za tekst Drowned Sounds („The New Yorker”) otrzymał Alex Ross, Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej - Maciej Froński za tekst Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu („Gadki z Chatki”), a Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła w ręce Rafała Augustyna.
Przewodniczący jury – dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – podczas swojego przemówienia życzył „wszystkim laureatom i uczestnikom nie tylko dalszego rozwoju, doskonalenia umiejętności literackich, uporu w poszukiwaniu nowych inspiracji i zapału w odnajdywaniu nowych muzycznych terenów, ale także otwartej przestrzeni medialnej, w której refleksja o muzyce mogłaby zaznaczyć jeszcze silniejszą obecność”.
Organizatorzy podkreślili, jak ważne jest docenienie solidnej krytyki muzycznej i już dziś zapowiedzieli oraz zaprosili do udziału w kolejnej edycji konkursu.
Po oficjalnym wręczeniu nagród uczestnicy spotkania mieli przyjemność wysłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród było wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym. Partnerami Konkursu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej, a Narodowe Centrum Kultury objęło wydarzenie patronatem honorowym. Konkurs otrzymał także wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zdjęcia: Marlena Wieczorek, Bartosz Dąbrowski, Aleksandra Stępień
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.