PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Od Galla Anonima do Marcela Chyrzyńskiego. 11 Festiwal Muzyki Polskiej

2015-07-02

Program tegorocznej edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Polskiej zadowoli każdego, kto chciałby zapoznać się z niemal całą historią polskiej muzyki, od średniowiecza po utwory z XXI wieku, w tym Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Wojciecha Kilara i Marcela Chyrzyńskiego.

 

Na wydarzeniu inaugurującym festiwal ( 8 lipca) będzie można obejrzeć wileńską wersję Halki Stanisława Moniuszki, z głównymi partiami Wioletty Chodowicz (Halka), Lukáša Zemana (Jontek) i Michała Partyki (Janusz). Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, Chór Polskiego Radia zaś przygotuje Szymon Wyrzykowski.


Koncert 9 lipca to uczta dla wszystkich miłośników muzyki dawnej. Nosi tytuł „Święte Gniazdo. Bolesław I Chrobry i św. Wojciech w muzyce średniowiecznej”, a wykonają go muzycy Ensemble Peregrina. Program koncertu jest przekrojem przez rozmaite gatunki średniowiecza (responsoria, hymny, sekwencje itp.) oraz prezentuje dorobek polskich lub piszących na polskich ziemiach twórców. Wśród utworów usłyszymy utwory związane z postaciami św. Wojciecha (np. hymn w nieszporach na uroczystość św. Wojciecha Festum agat ecclesia z XV wieku oraz najstarszą sekwencję mszalną ku czci św. Wojciecha, powstałą prawdopodobnie ok.1090 roku Hac festa die tota gratuletur Polonia) i króla Bolesława Chrobrego (w tym słynny lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima Omnis etas, omnis sexus).


Na koncercie 10 lipca zabrzmi muzyka współczesna, w tym Orawa Wojciecha Kilara oraz jedenastominutowy utwór Marcela Chyrzyńskiego z 2012 roku Ukiyo-e, coraz częściej goszczący w repertuarach rozmaitych orkiestr i cieszący się uznaniem publiczności. Utwory wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akikiego.


11 lipca odbędzie się recital chopinowski Alberta Nosè, 12 lipca zaś – koncert pieśni inspirowanych Rękopisem królodworskim, na którym usłyszymy utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Władysława Żeleńskiego.


Miłośnicy muzyki renesansu i baroku z pewnością chętnie wybiorą się na koncert 16 lipca, o tytule „Il Giardino d’Amore. Korona Królestwa Polskiego 1500-1750". Program koncertu jest nader zachęcający, znajduje się w nim m.in. kilka utworów pochodzących z Tabulatury Jana z Lublina, Bartłomieja Pękiela, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego i Mikołaja Zieleńskiego.


17 lipca Agata Szymczewska (skrzypce) i Grzegorz Skrobiński (fortepian) wykonają m.in. utwory Karola Szymanowskiego (Źródło Aretuzy), Ignacego Jana Paderewskiego (Melodia i Sonata a-moll) oraz Henryka Wieniawskiego (Legenda, Polones D-dur). Ten koncert będzie miał miejsce w Auli Collegium Novum, z kolei w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha na koncercie kwartetu Smyczkowego Filharmoników Krakowskich oraz Ivo Kahánka (fortepian) zabrzmi Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Kwartet smyczkowy e-moll op.7 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.


18 lipca na recitalu fortepianowym Ludmila Angelova usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Aleksandra Michałowskiego i Maurycego Moszkowskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert finałowy, w którego programie znajdują się dwa monumentalne dzieła Te Deum Wojciecha Kilara i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Utwory wykonają Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowanie: Teresa Majka-Pacynek) oraz soliści: Anna Patrys (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Ondrej Šaling (tenor), Adam Palka (bas).

 

Szczegółowy program wraz z miejscami koncertów i godzinami znajduje się tutaj.

Najczęściej czytane:

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.