Aktualności
Od Galla Anonima do Marcela Chyrzyńskiego. 11 Festiwal Muzyki Polskiej
2015-07-02
Program tegorocznej edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Polskiej zadowoli każdego, kto chciałby zapoznać się z niemal całą historią polskiej muzyki, od średniowiecza po utwory z XXI wieku, w tym Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Wojciecha Kilara i Marcela Chyrzyńskiego.
Na wydarzeniu inaugurującym festiwal ( 8 lipca) będzie można obejrzeć wileńską wersję Halki Stanisława Moniuszki, z głównymi partiami Wioletty Chodowicz (Halka), Lukáša Zemana (Jontek) i Michała Partyki (Janusz). Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, Chór Polskiego Radia zaś przygotuje Szymon Wyrzykowski.
Koncert 9 lipca to uczta dla wszystkich miłośników muzyki dawnej. Nosi tytuł „Święte Gniazdo. Bolesław I Chrobry i św. Wojciech w muzyce średniowiecznej”, a wykonają go muzycy Ensemble Peregrina. Program koncertu jest przekrojem przez rozmaite gatunki średniowiecza (responsoria, hymny, sekwencje itp.) oraz prezentuje dorobek polskich lub piszących na polskich ziemiach twórców. Wśród utworów usłyszymy utwory związane z postaciami św. Wojciecha (np. hymn w nieszporach na uroczystość św. Wojciecha Festum agat ecclesia z XV wieku oraz najstarszą sekwencję mszalną ku czci św. Wojciecha, powstałą prawdopodobnie ok.1090 roku Hac festa die tota gratuletur Polonia) i króla Bolesława Chrobrego (w tym słynny lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima Omnis etas, omnis sexus).
Na koncercie 10 lipca zabrzmi muzyka współczesna, w tym Orawa Wojciecha Kilara oraz jedenastominutowy utwór Marcela Chyrzyńskiego z 2012 roku Ukiyo-e, coraz częściej goszczący w repertuarach rozmaitych orkiestr i cieszący się uznaniem publiczności. Utwory wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akikiego.
11 lipca odbędzie się recital chopinowski Alberta Nosè, 12 lipca zaś – koncert pieśni inspirowanych Rękopisem królodworskim, na którym usłyszymy utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Władysława Żeleńskiego.
Miłośnicy muzyki renesansu i baroku z pewnością chętnie wybiorą się na koncert 16 lipca, o tytule „Il Giardino d’Amore. Korona Królestwa Polskiego 1500-1750". Program koncertu jest nader zachęcający, znajduje się w nim m.in. kilka utworów pochodzących z Tabulatury Jana z Lublina, Bartłomieja Pękiela, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego i Mikołaja Zieleńskiego.
17 lipca Agata Szymczewska (skrzypce) i Grzegorz Skrobiński (fortepian) wykonają m.in. utwory Karola Szymanowskiego (Źródło Aretuzy), Ignacego Jana Paderewskiego (Melodia i Sonata a-moll) oraz Henryka Wieniawskiego (Legenda, Polones D-dur). Ten koncert będzie miał miejsce w Auli Collegium Novum, z kolei w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha na koncercie kwartetu Smyczkowego Filharmoników Krakowskich oraz Ivo Kahánka (fortepian) zabrzmi Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Kwartet smyczkowy e-moll op.7 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.
18 lipca na recitalu fortepianowym Ludmila Angelova usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Aleksandra Michałowskiego i Maurycego Moszkowskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert finałowy, w którego programie znajdują się dwa monumentalne dzieła Te Deum Wojciecha Kilara i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Utwory wykonają Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowanie: Teresa Majka-Pacynek) oraz soliści: Anna Patrys (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Ondrej Šaling (tenor), Adam Palka (bas).
Szczegółowy program wraz z miejscami koncertów i godzinami znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.