Aktualności
Konferencja naukowa "Idea-zapis-brzmienie" na 70-lecie PWM
2015-10-26
3 listopada 2015 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Idea – zapis – brzmienie”. Konferencja jest wydarzeniem towarzyszącym obchodom Jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W zachodniej kulturze muzycznej profesjonalna twórczość dźwiękowa nierozerwalnie związana jest z notacją. Jej narodziny, rozwój i przyszłość w kontekście polskiego edytorstwa muzycznego będą przedmiotem rozważań podczas międzynarodowej konferencji naukowej zatytułowanej „Idea – zapis – brzmienie”, która odbędzie się 3 listopada 2015 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zaproszeni goście, wśród których znajdą się wybitne autorytety muzykologiczne, koncentrować się będą na refleksji dotyczącej idei muzycznej notacji, historii polskiego edytorstwa muzycznego, rozmaitego podejścia do opracowania muzycznego tekstu, a także na aspektach technologicznych procesu przygotowania publikacji nutowej. Konferencję zwieńczy dyskusja panelowa na temat przyszłości edytorstwa muzycznego, w której wezmą udział polscy i zagraniczni wydawcy muzyczni. Sympozjum, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, towarzyszyć będzie uroczystym obchodom jubileuszu 70-lecia istnienia PWM, który przypada w tym roku.
Termin: 3 listopada 2015 roku, godz. 10.00
Miejsce: Instytut Muzykologii UJ, ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków
Program konferencji:
10:00 dr hab. Aleksandra Patalas – Powitanie gości
10:10 prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski – Wokół idei edytorstwa integralnego i prób jego realizacji
10:40 mgr Magdalena Wąsowska – Idea utrwalenia i promocji polskiej twórczości muzycznej w wydawniczej działalności Tadeusza Ochlewskiego
11:00 prof. dr hab. Alicja Jarzębska – Idea zapisu nutowego w ujęciu psychologów i teoretyków muzyki
11:30 przerwa kawowa
11:45 prof. dr hab. Zygmunt Szweykowski – Muzyka dawna – odkrywanie, badanie, interpretacja, upowszechnianie
12:15 dr hab. Aleksandra Patalas – Muzyka dawna – odkrywanie, badanie, interpretacja, upowszechnianie – i co dalej?
12:30 prof. dr hab. Leszek Polony – Wydania źródłowo-krytyczne – w drodze do źródła kompozytorskiej idei. Z doświadczeń nad wydaniem „Dzieł” Mieczysława Karłowicza
13:00 przerwa obiadowa
14:00 dr hab. Iwona Lindstedt – Notacja muzyczna XX wieku – wyzwania edytorskie w twórczości II awangardy
14:30 dr Agnieszka Draus – Rękopisy – arcydzieła. O sposobie zapisywania muzyki Marka Stachowskiego
14:45 dr Ewa Czachorowska-Zygor – Zapisać wyobraźnię… O notacji muzycznej w wybranych utworach Adama Walacińskiego
15:00 dr Marcin Strzelecki – Notacja muzyczna XX wieku – wyzwania edytorskie w twórczości jazzowej
15:15 mgr Justyna Nowicka – Artyści graficy w służbie edytorstwa muzycznego
15:45 przerwa kawowa
16:00 prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski, prof. dr hab. Leszek Polony, Andrzej Kosowski, Astrid Koblanck, James Rushton, dr Daniel Cichy (moderacja)
DYSKUSJA PANELOWA: Dokąd zmierza edytorstwo muzyczne
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.