PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Aleksandra Kurzak w Filharmonii Narodowej

2015-12-03

W najbliższą sobotę 5 grudnia w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert, na którym Aleksandra Kurzak wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka wykona wybrane pieśni Richarda Straussa oraz trzy arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Po koncercie będzie możliwość zakupienia książki - wywiadu z Aleksandrą Kurzak "Si, Amore" oraz zdobycia autografu.

 

Podczas koncertu usłyszymy arie z oper Mozarta: "Come scoglio" - aria Fiordiligi z I aktu opery "Cosi fan tutte", "Porgi amor" - aria Hrabiny z II aktu opery "Wesele Figara", "Non mi dir" - aria Donny Anny z II aktu opery "Don Giovanni", oraz pieśni na głos i orkiestrę "Als mir dein Lied erklang" op. 68 nr 4, "Morgen" op. 27 nr 4, "Allerseelen" op. 10 nr 8, "Verführung" op. 33 nr 1, "An die Nacht" op. 68 nr 1, "Cäcilie" op. 27 nr 2 Richarda Straussa. Ponadto stołeczni filharmonicy zaprezentują Symfonię nr 25 g-moll KV 183 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz VII Symfonię h-moll „Niedokończoną” Franza Schuberta.

 

Aleksandra Kurzak to gwiazda o międzynarodowej renomie, najbardziej znana na świecie polska śpiewaczka operowa, sopran najwyższej klasy. Jako pierwsza śpiewaczka w historii polskiej wokalistyki operowej podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z wytwórnią Decca Classics. Przyszła na świat w Brzegu Dolnym 7 sierpnia 1977 roku. Wychowała się we Wrocławiu w rodzinie muzyków: jej mama Jolanta Żmurko jest sopranistką, solistką Opery Wrocławskiej, ojciec Ryszard Kurzak jest waltornistą i wykładowcą na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Już jako mała dziewczynka często przebywała za kulisami spektakli operowych, ucząc się na pamięć wielu słynnych arii. W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie.

 

Ukończyła klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Mama była jej pierwszą nauczycielką śpiewu, a decyzję, że będzie zdawała na Wydział Wokalny wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła tuż przed maturą. Studia ukończyła z wyróżnieniem, naukę kontynuowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i w Międzynarodowym Studiu Operowym przy tamtejszym Staatsoper. Po raz pierwszy na scenie pojawiła się podczas studiów w roli Zuzanny w "Weselu Figara" Mozarta w Operze Wrocławskiej, u boku swojej mamy Jolanty Żmurko.

 

Od 2001 do 2007 roku była związana ze Staatsoper w Hamburgu, przez pierwsze dwa sezony w Międzynarodowym Studiu Operowym, a później jako solistka tej opery. W 2004 roku zadebiutowała na dwóch najbardziej prestiżowych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera House Covent Garden w Londynie.

 

Występowała na scenach największych teatrów operowych, m.in. Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Staatsoper oraz Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus w Zurychu, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Regio di Torino, Arena di Verona, Lyric Opera House w Chicago, Los Angeles Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

 

Aleksandra Kurzak jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2015 roku otrzymała International Opera Awards 2015, zwaną „Operowym Oscarem”. 15 czerwca 2015 Aleksandra Kurzak została laureatką Bachtrack Opera Award, którą otrzymała jako najlepsza śpiewaczka sezonu. 1 lipca 2015 została odznaczona przez prezydenta Bronisława Komorowskiego złotym krzyżem zasługi za działalność twórczą i artystyczną.

 

Więcej o książce "Si, Amore" pod tym linkiem.

 

fot. Górajka Foto Studio

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.