Aktualności
80 rocznica urodzin Wojciecha Łukaszewskiego
2016-03-04
10 marca minie 80 lat od dnia urodzin Wojciecha Łukaszewskiego, kompozytora, pedagoga, publicysty muzycznego, animatora życia muzycznego w Polsce.
Wojciech Łukaszewski urodził się 10 marca 1936 roku w Częstochowie, zmarł 13 kwietnia 1978 roku tamże. W latach 1960–1965 studiował kompozycję w PWSM w Warszawie u T. Szeligowskiego i T. Paciorkiewicza,1966–1967 u N. Boulanger w Paryżu. Od 1967 pedagog, a od 1971 dyrektor PSM I i II stopnia w Częstochowie; 1967–1968 wykładał także w PWSM w Warszawie. 1977 otrzymał Nagrodę II stopnia Ministerstwa Kultury i Sztuki za twórczość kompozytorską. Odegrał znaczącą rolę jako animator życia muzycznego Częstochowy, m.in. był współzałożycielem i wiceprzewodniczącym Częstochowskiego Towarzystwa Muzycznego. Styl Łukaszewskiego ewoluował od neoklasycznej stylizacji poprzez techniki aleatoryczne do programowej zwięzłości form, odznacza się intymnością i nastrojowością.
W dorobku Łukaszewskiego znajdują się utwory solowe (głównie na fortepian), kameralne, chóralne, orkiestrowe, wokalno-intrumentalne, pieśni (do słów m.in. Juliana Przybosia, Stanisława Wyspiańskiego, Kazimierza Przerwy-Tetmajera) oraz muzyka teatralna. Jak mówił w jednym z wywiadów: Interesuje mnie głównie muzyka kameralna, nastrojowa. Ten klimat odpowiada mi najbardziej. Jest on delikatny i intymny. Można się także wypowiedzieć i poprzez teksty poetyckie. Może dlatego tak lubię komponować do tekstów lirycznych, jak choćby do tekstów poetyckich Garcii-Lorki, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Słowackiego.
W ślady Wojciecha Łukaszewskiego poszli jego synowie - Paweł Łukaszewski jest cenionym na całym świecie kompozytorem muzyki sakralnej i chóralnej, Marcin Tadeusz Łukaszewski - wykładcową akademickim, pianistą, autorem "Przewodnika po muzyce fortepianowej".
Więcej o Wojciechu Łukaszewskim: www.lukaszewski.waw.pl
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.