PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie Missa solemnis Marty Ptaszyńskiej

2016-03-10

16 marca w Warszawie odbędzie się prawykonanie Missa solemnis ad honorem Sancti Joannis Pauli II Marty Ptaszyńskiej.
Msza zostanie wykonana dla uczczenia obchodów 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego. Wykonawcami będą Marta Boberska, Anna Radziejewska i Jarosław Bręk oraz Chór Mieszany i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Ryszarda Zimaka.

 

Bodźcem do powstania utworu były wydane w 2014 roku medytacje Jana Pawła II. O tajnikach pracy nad utworem, jego kształcie i inspiracjach mówi Marta Ptaszyńska:
 

 

Missa solemnis to forma z głęboko zakorzenionymi tradycjami w historii muzyki, niesie za sobą odniesienia do wielkich nazwisk, wielką konstrukcję formalną, a co za tym idzie, wielkie wyzwanie dla kompozytora.

 

Od dawna myślałam, żeby napisać taką mszę, ale długo brakowało mi inspiracji. To jest bardzo trudna forma: trzeba mieć odpowiednie możliwości, natchnienie i właśnie inspirację. W tym wypadku były nią teksty Jana Pawła II – wspaniałe teksty. Początkowo pomyślałam, żeby napisać do nich Medytacje, potem te Medytacje dobrze wpasowały się do mszy.
Mszę napisałam na dwa chóry i powiększoną orkiestrę kameralną, a pomiędzy jej części stałe wplotłam Medytacje, z dyspozycją dla solistów.

 

Medytacje są zatem rodzajem komentarza do tekstu liturgicznego?

 

Medytacje są zarówno przedłużeniem tekstów liturgicznych jak i ich komentarzem. Co więcej, one bezpośrednio nawiązują do poszczególnych części mszy, np. po Gloria użyłam tekstów Jana Pawła II, które odnoszą się do znaczenia tego słowa, bądź je zawierają.

Z samymi tekstami wiąże się dość specyficzna sytuacja, bowiem one nie były przeznaczone do opublikowania.

 

Słowa użyte w mojej Missa solemnis znalazłam w wydanej przez oficynę Znak książce z tekstami Jana Pawła II. Papież nie chciał, by ktokolwiek miał do nich dostęp, dlatego nakazał je po swojej śmierci zniszczyć. Jednak kardynał Dziwisz postąpił inaczej i wg mnie zrobił bardzo dobrze, ponieważ teksty te stały się podwaliną mojego utworu.

Szczególne znaczenie ma Medytacja V.

 

Tak, we wszystkich Medytacjach śpiewają soliści, ale w Medytacji V występuje także chór, którego partia potraktowana jest recytatywnie – tekst jest mówiony. Ta idea zakiełkowała we mnie kiedy usłyszałam (już dosyć dawno) mszę Bernsteina. Spodobało mi się jego rytmiczne podejście do tekstów, takie ich wykorzystanie wnosi dużo świeżości do utworu.
Między moimi Benedictus a Agnus Dei mamy Medytację, która jest takim właśnie odświeżającym rytmicznym oddechem, dającym dużo pozytywnej energii. Warto tu zaznaczyć, że teksty Jana Pawła II wybrane do tego fragmentu są także bardzo radosne.

 

Rozmowę przeprowadził red. Daniel Cichy w styczniu 2016 roku

Najczęściej czytane:

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...