Aktualności
Powołanie Rady Programowej PWM
2016-05-20
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński powołał Radę Programową Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wręczenie nominacji oraz pierwsze posiedzenie Rady miało miejsce 17 maja 2016 r. w Krakowie. Zgodnie ze statutem PWM zadaniem Rady Programowej jest opiniowanie założeń i wytycznych polityki programowej oficyny oraz rocznych i wieloletnich przedsięwzięć wydawniczych.
„To wielki zaszczyt dla naszej instytucji – mówi Adam Radzikowski, dyrektor PWM – że w misję utrwalania i upowszechniania polskiej muzyki włączyły się tak znakomite osobowości, kompozytorzy i artyści wykonawcy, muzykologowie oraz teoretycy muzyki. Autorytet, wiedza i doświadczenie członków Rady z pewnością pomogą w realizacji naszych bogatych planów”.
W skład Rady Programowej PWM zostali powołani:
1. prof. dr hab. Krzysztof Bąkowski
2. dr Łukasz Borowicz
3. Maksymilian Bylicki
4. dr hab. Ewa Dahlig-Turek, prof. IS PAN
5. prof. dr hab. Alicja Jarzębska
6. prof. dr hab. Eugeniusz Knapik (przewodniczący)
7. Jerzy Kornowicz
8. dr hab. Aleksandra Patalas
9. prof. dr hab. Leszek Polony
10. prof. dr hab. Zbigniew Skowron
11. prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski
12. dr hab. Marcin Trzęsiok (v-ce przewodniczący)
13. Joanna Wnuk-Nazarowa
„Powołanie ciała doradczego z jednej strony jest zgodne z wytycznymi funkcjonowania instytucji kultury, z drugiej nawiązaniem do najlepszych lat działalności naszej oficyny – dodaje dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. Wówczas wieloletnim szefem Rady Programowej był Witold Lutosławski, a wśród członków znalazły się tak wybitne postaci życia muzycznego jak: Józef Chomiński, Jan Ekier, Grzegorz Fitelberg, Zygmunt Mycielski, Witold Rowicki czy Bolesław Woytowicz”.
Na inauguracyjnym posiedzeniu Rada z aprobatą wyraziła się o przedstawionej przez Dyrekcję strategii rozwoju Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na lata 2016-2025 oraz poparła plany wieloletniego programu merytorycznego Oficyny, obejmującego działalność wydawniczą, promocyjną i edukacyjną w zakresie polskiego dziedzictwa muzycznego.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.