Aktualności
Urodziny Zygmunta Krauzego i Pawła Łukaszewskiego
2016-09-19
19 września urodziny świętują dwaj znakomici polscy kompozytorzy – Zygmunt Krauze i Paweł Łukaszewski. Solenizantom składamy serdeczne życzenia.
Zygmunt Krauze urodził się w 1938 roku w Warszawie. To jeden z najważniejszych artystów swojego pokolenia, wybitny kompozytor, ceniony pianista, pedagog, organizator życia muzycznego i juror wielu międzynarodowych konkursów.
Studiował w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Fryderyka Chopina) w klasie fortepianu Marii Wiłkomirskiej i w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego. Naukę kontynuował w Paryżu po kierunkiem Nadii Boulanger jako stypendysta rządu francuskiego. Od 1965 roku prowadzi seminaria i mistrzowskie kursy kompozytorskie, m.in. w Darmstadcie, Bazylei, Paryżu, Tokio, Sztokholmie, Jerozolimie, Pekinie, Hong Kongu i Stanach Zjednoczonych. Od 2002 roku jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi, a od 2006 roku wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W maju 2013 roku otrzymał doktorat honoris causa Narodowego Uniwersytetu Muzycznego w Bukareszcie.
W dorobku kompozytorskim Zygmunta Krauzego znajduje się m.in. pięć oper oraz liczne dzieła instrumentalne, od miniatur po kilkusetosobowe składy symfoniczne. Jest także twórcą muzyki unistycznej i teatralnej, dzieł chóralnych oraz pieśni.
Paweł Łukaszewski urodził się w 1968 roku w Częstochowie. Jest kompozytorem, dyrygentem, pedagogiem i animatorem życia muzycznego. Studiował wiolonczelę w klasie Andrzeja Wróbla i kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył również Studium Menedżerów Kultury przy Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz dyrygenturę chóralną w Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem Leszka Bajona, Andrzeja Banasiewicza i Ryszarda Zimaka. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów kompozytorskich, nagród fonograficznych oraz stypendiów.
Muzyka Pawła Łukaszewskiego, przede wszystkim sakralna i chóralna, wykonywana była m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Muzyki w Starym Krakowie, Wratislavia Cantans. Za granicą jego utwory prezentowano m.in. w Anglii, Belgii, Białorusi, Chile, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Korei Południowej, Litwie, Luksemburgu, Mołdawii, Monaco, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Watykanie i Włoszech.
Działalność akademicką związał z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie wykłada na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz na Wydziale Edukacji Muzycznej. W 2016 roku został wybrany na stanowisko prorektora uczelni.
Więcej informacji o życiu i twórczości tych wybitnych postaci znajdą Państwo w Galerii Kompozytorów:
Zygmunt Krauze
Paweł Łukaszewski
Rys. Daniel de Latour
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.