Aktualności
„Canticum puerorum” – opowieść o miłości, śmierci i nadziei
2016-11-09
Niewiele ponad tydzień dzieli nas od prawykonania Canticum puerorum na sopran, baryton, chór i orkiestrę Eugeniusza Knapika. Prawykonanie odbędzie się 19 listopada w Katowicach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury. Partie solowe wykonają Joanna Freszel oraz Mariusz Godlewski.
Eugeniusz Kanpik tak mówi o genezie powstania Canticum puerorum:
Jesienią 2014 roku zwrócił się do mnie Pan Emil Wąsacz z prośbą o skomponowanie oratorium. Zapragnął w ten sposób oddać hołd swojej rodzinie, której tragiczne losy stały się udziałem tak wielu polskich rodzin. W trakcie spotkania opowiedział mi jej historię oraz wręczył brulion zawierający dramatyczne wspomnienia kilkunastoletniej wówczas dziewczynki. Zapisany ręcznie brulion zaczyna się słowami: „Dnia 10 lutego 1940 roku o godzinie 4-tej rano do naszego domu wpadła grupa rosyjskich żołnierzy NKWD.“ Dalej przedstawiona jest gehenna jedenastoosobowej rodziny wywiezionej na Syberię i tam rozbitej. W krótkim czasie umierają rodzice i pięcioro rodzeństwa. Pozostałym przy życiu dzieciom, rozdzielonym i samotnym, udaje się opuścić tę nieludzką ziemię.
Jego opowieść poruszyła mnie. Canticum puerorum (Śpiew dzieci) jest moją odpowiedzią na ten szlachetny zamiar. Zadanie arcytrudne. Jak bowiem połączyć w jedno w dziele muzycznym tak niewyrażalny ciąg pojęć jak: dziecko-upodlenie-śmierć-nadzieja. Pomógł mi w tym Krzysztof Koehler, z którym współpracowałem już podczas komponowania opery Moby Dick, tworząc kilkanaście wierszy o wydźwięku uniwersalnym, z których wykorzystałem w utworze siedem.
Utwór składa się z pięciu części, z których każda nosi tytuł wiersza w niej wykorzystanego. Canticum puerorum poświęciłem pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię. Trwa około 65 minut.
Eugeniusz Knapik
Szczegóły koncertu dostępne są na stronie NOSPR.
© PWM, fot. Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.