PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Howard Shore trzecim laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara!

2017-02-23

Wszechstronność gatunkowa, wierność tradycyjnej sztuce komponowania, sprawne posługiwanie się indywidualnym i rozpoznawalnym językiem muzycznym, kreatywne operowanie kolorystyką dźwiękową – to wybitne cechy warsztatu kompozytorskiego, które zdecydowały o uhonorowaniu Howarda Shore’a tytułem laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara.


„To prawdziwy zaszczyt, móc w ten sposób uczcić pamięć wielkiego twórcy” – wyznał tegoroczny zdobywca najbardziej prestiżowej nagrody Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

 

Zdobywca Oscara za muzykę i piosenkę do filmów „Władca Pierścieni: Powrót Króla” oraz „Władca Pierścieni: Drużyna Pierście-nia” Petera Jacksona odbierze wyróżnienie podczas Gali Muzyki Filmowej „ALL IS FILM MUSIC: 10. FMF Gala Jubileuszowa” (20 maja w TAURON Arenie Kraków)!


Nagroda im. Wojciecha Kilara została ustanowiona przez prezydentów Krakowa i Katowic z myślą o twórcach, którzy – podobnie jak jej patron – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej, tworzą rozpoznawalne, nacechowane swoistym autopiętnem ścieżki dźwiękowe i wzbogacają światowy repertuar muzyki filmowej o utwory nie tracące swojej czytelności w oderwaniu od obrazu. Pierwszym zdobywcą prestiżowego wyróżnienia został amerykański kompozytor Elliot Goldenthal (2015), kolejnym – francuski twórca Alexandre Desplat (2016). „Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie i Kilarze” – mówił Desplat odbierając statuetkę podczas dziewiątej edycji festiwalu. „To, co uważam za najbardziej cenne w muzyce filmowej Kilara, to wyrafinowanie, wielka inteligencja w orkiestracji, precyzja i nieoczekiwane kombinacje instrumentów, jak klawesyn i werbel w filmach Polańskiego. To wielka osobowość, a jednocześnie bardzo delikatny twórca. Jego muzyka nigdy nie jest nachalna” – dodał kilka dni później w wywiadzie dla RMF Classic.


Trzecim w historii laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara będzie kanadyjski kompozytor Howard Shore – trzykrotny zdobywca Oscara i Złotego Globu, autor prawie stu ścieżek dźwiękowych do filmów różnych gatunkowo. Shore zdobywał muzyczne szlify w Berklee College of Music w Bostonie, w kinie zaś zadebiutował w 1977 roku kanadyjskim filmem grozy „Wściekłość” w reżyserii Davida Cronenberga. Jak sam przyznaje, jego muzyka długo pozostawała w cieniu innych hollywoodzkich ścieżek dźwiękowych; sytuację tę zmieniło dopiero zasilenie – niejako w zastępstwie Kilara – ekipy filmowej „Władcy Pierścieni” Petera Jacksona. Podczas wizyty w ramach trzeciej edycji FMF w Krakowie Howard Shore wspominał: „Uznanie ze strony ludzi z branży, przyznanie, że to co robię jest dobre, przyszło po wielu latach. Na satysfakcję związaną z sukcesem i nagrodami czekałem prawie czterdzieści lat”.


Howard Shore został uhonorowany w uznaniu zasług na polu światowej muzyki filmowej, za wierność tradycyjnej sztuce komponowania, wszechstronność twórczą, głębokie zrozumienie kina oraz umiejętne i kreatywne żonglowanie kolorystyką dźwiękową, fakturą i barwą. W uzasadnieniu wyboru czytamy, iż kompozytor „sprawnie posługuje się językiem muzycznym, a do każdej ścieżki podchodzi indywidualnie, dostosowując do niej wykorzystane techniki”, jak również, że „znakomicie operuje motywami i tematami, wielokrotnie zmieniając ich charakter poprzez wielokrotne przetworzenia agogiczne, instrumentacyjne, harmoniczne i barwowe”. Członkowie rady zwrócili także uwagę na fakt, że autor ścieżki dźwiękowej do „Władcy Pierścieni” odnosi sukcesy we wszystkich formułach muzyczno-filmowych rozwijanych przez Kilara: od szeroko rozumianej ilustracji wydarzeń, poprzez komentowanie fabuły aż do kontrapunktowania obrazu i kierowania uwagi widza w określoną stronę. Muzyka Howarda Shore’a – zarówno ta towarzysząca niskobudżetowym horrorom z początku kariery jak i ta, która brzmi dziś w hollywoodzkich superprodukcjach – jest rozpoznawalna i przesiąknięta indywidualnym stylem mistrza. Kompozytor wykorzystuje w niej tradycyjną orkiestrę symfoniczną uzupełnianą brzmieniami etnicznymi, elektronicznymi i generowanymi cyfrowo.


Laureat trzeciej w historii Nagrody im. Wojciecha Kilara odbierze statuetkę podczas koncertu ALL IS FILM MUSIC — Gala Jubileuszowa – centralnego wydarzenia dziesiątej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. „Kieruję ogromne podziękowania do rady merytorycznej oraz prezydentów Krakowa i Katowic. Jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę dołączyć do grona tak cenionych kompozytorów jak Elliot Goldenthal i Alexandre Desplat, jak również zasilić szeregi wielkich miłośników festiwalu w Krakowie” – powiedział Howard Shore w odpowiedzi na informację o przyznaniu mu wyróżnienia.


20 maja 2017 roku w TAURON Arenie Kraków zabrzmią najsłynniejsze suity z filmów i seriali telewizyjnych, skomponowane z myślą o publiczności FMF. W repertuarze nie zabraknie kultowego dzieła tegorocznego zdobywcy Nagrody im. Wojciecha Kilara: suity z trylogii „Władca Pierścieni”.

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.