Aktualności
Konferencja prasowa - wyniki konkursu architektonicznego #Fredry8
2017-11-27
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji prasowej dotyczącej rozstrzygnięcia konkursu architektonicznego #Fredry8. Konferencja odbędzie się 29 listopada 2017 roku o godz. 13.30 w Sali Bankowej warszawskiego oddziału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa).
W konferencji udział wezmą:
- Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Tomasz Konior – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego
- dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego,
zastępca przewodniczącego Sądu Konkursowego
- Marek Szeniawski – architekt krajowy, sekretarz Sądu Konkursowego
- Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, członkini Sądu Konkursowego
- Marcin Mostafa – architekt, członek Sądu Konkursowego
Przedmiotem ogłoszonego w sierpniu konkursu było opracowanie koncepcyjne projektu architektonicznego przebudowy budynku Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. PWM jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy ul. Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewela z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Termin składania prac do konkursu upłynął 6 listopada 2017 roku.
Zmodernizowany Oddział PWM w Warszawie stanie się nowym i dynamicznym miejscem
na kulturalnej i naukowej mapie stolicy, miejscem spotkań środowiska oraz platformą dyskursu
o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości muzycznej kraju. Nowoczesny warszawski odział PWM ma bowiem służyć jako nowa, wielofunkcyjna przestrzeń do realizacji czterech filarów aktywności merytorycznej instytucji:
• ochrony polskiego dziedzictwa muzycznego,
• promocji twórczości muzycznej oraz prowadzenia badań,
• doskonalenia kompetencji muzycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz podnoszenia kwalifikacji edukacyjnych pedagogów,
• stworzenia centrum kulturowego dialogu o szerokim spektrum oddziaływania.
PWM na Fredry 8 będzie istotnym i zarazem przystępnym miejscem dla kulturalnego i edukacyjnego życia nie tylko mieszkańców Warszawy, ale i środowiska artystycznego spoza stolicy. Będzie miejscem koncentracji życia muzycznego, gdzie dostęp do muzyki XX i XXI wieku będzie łatwy, a możliwość obcowania z muzyką tego czasu powszechna.
To wszystko stanie się możliwe dzięki rozbudowanemu archiwum, które spełniać będzie najwyższe normy przechowywania unikatowych zasobów, mediatece (kompozytorzy, artyści, muzykolodzy, producenci oraz dzieci i młodzież w profesjonalnych warunkach będą mogli zapoznawać się tam z partyturami, rękopisami i pierwodrukami, materiałami audio i audio-wizualnymi oraz prowadzić działalność naukowo-badawczą), w pełni profesjonalnej sali koncertowej, dostosowanej do prezentacji muzyki najnowszej, studiu nagrań, salonowi muzycznemu sprzyjającemu prowadzeniu dialogu kulturowego, a także przestrzeniom przeznaczonym na działania edukacyjne i warsztatowe.
Konkurs Architektoniczny #Fredry8 na opracowanie koncepcyjnego projektu architektonicznego przebudowy siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prace zaprezentowane będą publicznie po raz pierwszy. Nazwiska autorów zwycięskich projektów zostaną ogłoszone podczas konferencji, do udziału w której serdecznie zapraszamy!
Konferencja transmitowana będzie również online: http://bit.ly/2AenPhb
Potwierdzenie udziału: Edyta Sudoł Kulturalny PR, 692 961 137, pijar@pijar.info.pl
Na fotografii siedziba Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie. ©PWM / fot. Juliusz Sokołowski
Najczęściej czytane:
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.
MAJ: czwarta odsłona konkursu
Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.