Aktualności
Tadeusz Ochlewski – wspomnienie
2018-01-26
26 stycznia to data szczególna dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: obchodzimy dzisiaj 43. rocznicę śmierci Tadeusza Ochlewskiego. To dzięki Jego wizji powstało Wydawnictwo, a sukcesywnie wdrażane projekty określiły kierunki rozwoju oficyny.
Ze wzruszeniem wspominamy Jego postać.
Podsumowując dorobek Tadeusza Ochlewskiego, Zygmunt Mycielski określił artystę jako postać „pierwszoplanową […] nie tylko w życiu muzycznym, ale i w polskiej kulturze” (Zygmunt Mycielski, Tadeusz Ochlewski, „Ruch Muzyczny” 1975, nr 5, s. 7). Powszechnie Tadeusza Ochlewskiego wspomina się jako założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Rzadziej pamięta się, że okres kierowania tą instytucją był zwieńczeniem wielu wcześniejszych, przedwojennych doświadczeń artysty w zakresie edytorstwa muzycznego. Chodzi o jego współuczestnictwo w organizacji i prowadzeniu pierwszych niekomercyjnych, można powiedzieć „narodowych”, ze względu na finansowanie z funduszy państwowych, a także założone cele, oficyn muzycznych w Polsce: Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej. Poprzez działania na gruncie edytorstwa muzycznego wspomniane instytucje dbały, podobnie jak później PWM, o muzyczne dziedzictwo kulturowe naszego kraju, a także o dalszy rozwój muzyki polskiej poprzez edycję pozycji pedagogicznych i aktualnych dzieł polskich twórców.
PWM kontynuuje obecnie tę tradycję, publikując m.in. utwory nagradzane w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego prze tę oficynę od 2003 roku.
Tadeusz Ochlewski, który dla muzyki zrezygnował ze studiów inżynierskich, swoją pracę na rzecz muzyki polskiej traktował zarówno jako swoją zawodową, jak i życiową misję. Jednocześnie był człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach; pasjonowała go sztuka oraz wszystko, co twórcze. Nie pozostało to bez wpływu na kształt współtworzonych lub prowadzonych przez niego przedsięwzięć, które w istotnym zakresie wpłynęły na kształt polskiego życia muzycznego w okresie międzywojennym i po 1945 roku.
© PWM / fot. archiwum PWM
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.