Aktualności
16. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2019-04-16
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 16. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na UTWÓR TWÓRCZO NAWIĄZUJĄCY DO BAROKOWEJ TRADYCJI MUZYCZNEJ NA SKRZYPCE Z TOWARZYSZENIEM OD JEDNEGO DO CZTERECH DOWOLNYCH INSTRUMENTÓW.
Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział mogą brać w nim osoby pełnoletnie, które do dnia 16 października 2019 roku (włącznie) nie ukończą 30. roku życia.
Termin nadsyłania prac: 16 października 2019 roku
Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona Jury w składzie:
• prof. Kaja Danczowska
• Agata Szymczewska
• Paweł Mykietyn
• dr Daniel Cichy
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej, zwycięskiej kompozycji.
Nagrodami w Konkursie są:
• nagroda pieniężna w wysokości 10 000 zł,
• wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji oraz włączenie utworu do katalogu PWM,
• publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.
Tegoroczną edycją Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie upamiętnia postać patrona Konkursu, Tadeusza Ochlewskiego: muzyka, pedagoga, założyciela i wieloletniego dyrektora tej Oficyny. 22 marca obchodziliśmy 125. rocznicę jego urodzin.
Tadeusz Ochlewski był skrzypkiem, dlatego wybór wiodącego instrumentu wydaje się oczywisty, natomiast odwołanie do tradycji barokowych wynika bezpośrednio z jego działalności wydawniczej: pierwszym wydanym w PWM w serii WDMP utworem była Sonata a due violini con basso pro organo Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego.
Czas podjąć wyzwanie. Wszystkim młodym kompozytorom życzymy powodzenia!
Pytania dotyczące Konkursu prosimy kierować na adres: konkurs@pwm.com.pl.
Regulamin oraz wszystkie informacje dotyczące Konkursu dostępne są na stronie www.kkto.pwm.com.pl.
Adres dostarczenia materiałów:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
al. Krasińskiego 11a
31-111 Kraków
„Konkurs Kompozytorski”
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.