Aktualności
Kredki w dłoń! Fryderyk Chopin
2020-06-23
Cześć! Dzisiaj proponujemy Wam kolorowankę z portretem Fryderyka Chopina. Możliwe, że słyszeliście już nazwisko tego kompozytora (sami wspominaliśmy o nim przy wpisie o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim), a może nawet znacie kilka jego utworów. Nie zdziwiłoby nas to – Fryderyk Chopin jest bardzo znanym kompozytorem. Jeżeli jednak nic jeszcze o nim nie wiecie, to oprócz kolorowania, zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu. Dobrej zabawy!
Fryderyk Chopin uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Zapytacie dlaczego Polski kompozytor nosi obco brzmiące nazwisko? Już tłumaczymy: tato Fryderyka był Francuzem. Przyjechał do Polski i tu założył rodzinę. Jego dzieci, w tym Fryderyk, nosiły więc po nim nazwisko. Z tego powodu Francuzi do dzisiaj twierdzą, że Fryderyk jest kompozytorem francuskim. Charakter twórczości kompozytora z odniesieniami do polskiej muzyki ludowej, a także to, że sam Chopin – mimo, że mieszkał w Paryżu – uznawał się za Polaka, rozstrzyga te dywagacje (dywagacje to trudne słowo, oznaczające rozważania).
Mały Frycek (to zdrobnienie od imienia Fryderyk) zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 4 lat, a kiedy miał lat 7 dał swój pierwszy koncert. Wtedy też zaczął komponować. To było śmieszne, bo Fryderyk był tak mały, że nie potrafił jeszcze wtedy zapisać na pięciolinii swoich utworów. Robili to jego tata oraz jego pierwszy nauczyciel, Wojciech Żywny.
Największą część twórczości Chopina stanowią utwory na fortepian. Fryderyk bardzo dużo koncertował, wykonując głównie swoje utwory. Jednak niechętnie dawał koncerty dla dużej publiczności, wolał koncertować w małym gronie. Jego dzieła idealnie pasowały do salonowych spotkań.
Fryderyk Chopin zazwyczaj nie nadawał swoim utworom tytułów, które miałyby oddawać ich charakter. Wyjątkiem jest Preludium Des-dur op. 28 nr 15, na którego kartach napisał „Deszczowe” i dzisiaj znane jest pod takim tytułem. To jedno z najpiękniejszych preludiów kompozytora, które powstało podczas pobytu kompozytora na Majorce. Wiecie, tam zazwyczaj jest piękna pogoda. Pech chciał, że kiedy Chopin tam przebywał, częściej padał deszcz niż świeciło słońce.
Jeśli lubicie kolędować, to z pewnością znacie kolędę Lulajże Jezuniu. Chopin wykorzystał jej motywy w jednym ze swoich utworów, Scherzu h-moll.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina:
księżyc – to nawiązanie do krótkich utworów fortepianowych nazywanych nokturnami; „notturno” w języku włoskim oznacza „noc” lub „nocny”; nokturny skomponowane przez Chopina należą do najbardziej znanych i najpiękniejszych jego utworów
piorun – odniesienie do jednej z najbardziej znanych etiud Chopina, którą – ze względu na jej burzliwy i gwałtowny charakter, a także okoliczności powstania (po tym, jak kompozytor dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego) – nazwano Rewolucyjną
katedra – to Sacré-Cœur, jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, zbudowana na szczycie bardzo znanej dzielnicy Paryża – Montmartre; Chopin mieszkał właśnie w tej dzielnicy
serce – po śmierci kompozytor pochowany został w Paryżu, ale zgodnie z wolą Fryderyka Chopina, jego serce przewieziono do Polski i umieszczono w kościele św. Krzyża w Warszawie
wierzby – to symbol Polski; twórczość Chopina przepełniona jest motywami odnoszącymi się do polskiej muzyki ludowej; o utworach Chopina mówi się więc, że mają polski charakter
żołnierze – kiedy Chopin przebywał na zagranicznych koncertach, w Polsce wybuchło powstanie listopadowe, co spowodowało, że powrót do kraju stał się niemożliwy
mazurek – lubicie mazurki? Fryderyk Chopin je… komponował! W muzyce mazurkiem nazywamy utwór (najczęściej na fortepian), który wykorzystuje charakterystyczne rytmy mazurowe zaczerpnięte z muzyki ludowej
filiżanka z gorącą czekoladą – Fryderyk był łasuchem i bardzo lubił pić czekoladę; jeśli nie próbowaliście czekolady w formie płynnej, to gorąco Wam polecamy – jest pyszna!
armata ukryta wśród kwiatów – to nawiązanie do słów niemieckiego kompozytora i krytyka muzycznego, Roberta Schumanna, który po jednym z koncertów Chopina powiedział, że jego utwory to „armaty ukryte wśród kwiatów”
Uprzyjemnijcie sobie czas kolorowania słuchaniem utworów Fryderyka Chopina. Proponujemy:
2. Preludium Des–dur op. 28 nr 15 Deszczowe
3. Scherzo h-moll op. 20; fragment – Lulajże Jezuniu
4. Nokturn cis-moll op. posth.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.