Aktualności
Kredki w dłoń! Fryderyk Chopin
2020-06-23
Cześć! Dzisiaj proponujemy Wam kolorowankę z portretem Fryderyka Chopina. Możliwe, że słyszeliście już nazwisko tego kompozytora (sami wspominaliśmy o nim przy wpisie o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim), a może nawet znacie kilka jego utworów. Nie zdziwiłoby nas to – Fryderyk Chopin jest bardzo znanym kompozytorem. Jeżeli jednak nic jeszcze o nim nie wiecie, to oprócz kolorowania, zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu. Dobrej zabawy!
Fryderyk Chopin uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Zapytacie dlaczego Polski kompozytor nosi obco brzmiące nazwisko? Już tłumaczymy: tato Fryderyka był Francuzem. Przyjechał do Polski i tu założył rodzinę. Jego dzieci, w tym Fryderyk, nosiły więc po nim nazwisko. Z tego powodu Francuzi do dzisiaj twierdzą, że Fryderyk jest kompozytorem francuskim. Charakter twórczości kompozytora z odniesieniami do polskiej muzyki ludowej, a także to, że sam Chopin – mimo, że mieszkał w Paryżu – uznawał się za Polaka, rozstrzyga te dywagacje (dywagacje to trudne słowo, oznaczające rozważania).
Mały Frycek (to zdrobnienie od imienia Fryderyk) zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 4 lat, a kiedy miał lat 7 dał swój pierwszy koncert. Wtedy też zaczął komponować. To było śmieszne, bo Fryderyk był tak mały, że nie potrafił jeszcze wtedy zapisać na pięciolinii swoich utworów. Robili to jego tata oraz jego pierwszy nauczyciel, Wojciech Żywny.
Największą część twórczości Chopina stanowią utwory na fortepian. Fryderyk bardzo dużo koncertował, wykonując głównie swoje utwory. Jednak niechętnie dawał koncerty dla dużej publiczności, wolał koncertować w małym gronie. Jego dzieła idealnie pasowały do salonowych spotkań.
Fryderyk Chopin zazwyczaj nie nadawał swoim utworom tytułów, które miałyby oddawać ich charakter. Wyjątkiem jest Preludium Des-dur op. 28 nr 15, na którego kartach napisał „Deszczowe” i dzisiaj znane jest pod takim tytułem. To jedno z najpiękniejszych preludiów kompozytora, które powstało podczas pobytu kompozytora na Majorce. Wiecie, tam zazwyczaj jest piękna pogoda. Pech chciał, że kiedy Chopin tam przebywał, częściej padał deszcz niż świeciło słońce.
Jeśli lubicie kolędować, to z pewnością znacie kolędę Lulajże Jezuniu. Chopin wykorzystał jej motywy w jednym ze swoich utworów, Scherzu h-moll.

Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina:
księżyc – to nawiązanie do krótkich utworów fortepianowych nazywanych nokturnami; „notturno” w języku włoskim oznacza „noc” lub „nocny”; nokturny skomponowane przez Chopina należą do najbardziej znanych i najpiękniejszych jego utworów
piorun – odniesienie do jednej z najbardziej znanych etiud Chopina, którą – ze względu na jej burzliwy i gwałtowny charakter, a także okoliczności powstania (po tym, jak kompozytor dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego) – nazwano Rewolucyjną
katedra – to Sacré-Cœur, jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, zbudowana na szczycie bardzo znanej dzielnicy Paryża – Montmartre; Chopin mieszkał właśnie w tej dzielnicy
serce – po śmierci kompozytor pochowany został w Paryżu, ale zgodnie z wolą Fryderyka Chopina, jego serce przewieziono do Polski i umieszczono w kościele św. Krzyża w Warszawie
wierzby – to symbol Polski; twórczość Chopina przepełniona jest motywami odnoszącymi się do polskiej muzyki ludowej; o utworach Chopina mówi się więc, że mają polski charakter
żołnierze – kiedy Chopin przebywał na zagranicznych koncertach, w Polsce wybuchło powstanie listopadowe, co spowodowało, że powrót do kraju stał się niemożliwy
mazurek – lubicie mazurki? Fryderyk Chopin je… komponował! W muzyce mazurkiem nazywamy utwór (najczęściej na fortepian), który wykorzystuje charakterystyczne rytmy mazurowe zaczerpnięte z muzyki ludowej
filiżanka z gorącą czekoladą – Fryderyk był łasuchem i bardzo lubił pić czekoladę; jeśli nie próbowaliście czekolady w formie płynnej, to gorąco Wam polecamy – jest pyszna!
armata ukryta wśród kwiatów – to nawiązanie do słów niemieckiego kompozytora i krytyka muzycznego, Roberta Schumanna, który po jednym z koncertów Chopina powiedział, że jego utwory to „armaty ukryte wśród kwiatów”
Uprzyjemnijcie sobie czas kolorowania słuchaniem utworów Fryderyka Chopina. Proponujemy:
2. Preludium Des–dur op. 28 nr 15 Deszczowe
3. Scherzo h-moll op. 20; fragment – Lulajże Jezuniu
4. Nokturn cis-moll op. posth.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.