PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#Powtórkazmuzyki 2. Muzyka elektroakustyczna

2021-02-16

Dzisiejsza #powtórkazmuzyki dotyczy muzyki elektroakustycznej. Przypominamy, że ta kształtowana była w Polsce przy pomocy... nożyczek, kleju, pokręteł i suwaków, a jednym z jej pierwszych realizatorów i jednocześnie jednym z pierwszych pracowników legendarnego już Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia był Eugeniusz Rudnik. Tej postaci, a także wspomnianym początkom muzyki elektronicznej na naszym rodzimym podwórku poświęciliśmy kiedyś także jeden z odcinków Muzycznych wizytówek, do którego to odcinka odsyłamy w ramach lektury uzupełniającej tekstu Iwony Lindstedt.



Od czasu powstania w warszawskim Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia pionierskich, żmudnie montowanych na taśmie magnetofonowej utworów rodzime dzieje muzyki elektroakustycznej były kształtowane zarówno przez dynamiczny rozwój technologii, jak i przez rozmaitość indywidualnych zainteresowań i estetyk jej twórców. Przełomem było wpierw wprowadzenie syntezatorów umożliwiających realizację muzyki elektroakustycznej w czasie realnym, co zbliżyło ją do tradycyjnego, „żywego” wykonania, potem zaś sposoby komponowania, zapisywania, wykonywania i rozpowszechniania tej muzyki zrewolucjonizowały komputery. Dziś stosowanie elektroniki w działaniach twórczych wydaje się tak samo naturalne jak użycie instrumentów akustycznych i zajmuje ważne miejsce pośród kompozytorskich środków warsztatowych.


Grafika: TOFU Studio

Z nurtem muzyki elektroakustycznej związana jest także m.in. Elżbieta Sikora, która w lutym jest naszym muzycznym patronem miesiąca. W związku z tym zachęcamy do odkrywania twórczosci tej kompozytorki i zapraszamy do zakupów w naszej księgarni oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Sikory i poświęconych jej publikacji z atrakcyjnym rabatem. Tych zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy także do aplikacji nkoda. Przypominamy również osobisty Alfabet przygotowany przez samą Elżbietę Sikorę.

muzyka elektroakustyczna:
•  A. Dobrowolski (Muzyka na taśmę magnetofonową nr 1),
•  E. Sikora (Lisboa, tramway 28),
•  K. Knittel (Robak Zdobywca, muzyka na taśmę),
•  A. Zubel (Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę),
•  S. Kupczak (Koncert na fortepian i komputer),
•  M. Stańczyk (Mosaïque na wiolonczelę i elektronikę),
•  W. Kotoński (Etiuda na jedno uderzenie w talerz),
•  L. Zielińska (Siedem wysp Conrada na brzmienia elektroniczne i 10 instrumentów amplifikowanych)

Tekst autorstwa prof. dr hab. Iwony Lindstedt pochodzi z kalendarza PWM na 2021 rok.

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.