PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

CONTEMPORARY CARILLON: nowa płyta w serii SOUNDS od ANAKLASIS w sprzedaży od 3 września!

2021-08-19

Coraz częściej odkrywane są na nowo zapomniane brzmienia, które powracają do muzycznego świata odświeżone i unowocześnione. Tak jest w przypadku najnowszego krążka od ANAKLASIS – wydana w serii SOUNDS płyta CONTEMPORARY CARILLON to jedyna w swoim rodzaju próba pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Płyta trafi do sprzedaży 3 września. Dwa dni później po raz pierwszy zabrzmią na żywo dwa zarejestrowane na niej utwory.


Dzwony to odwieczny element polskiej audiosfery. Mimo to carillon – zestaw minimum 23 dzwonów wieżowych, na których gra się za pomocą specjalnej klawiatury – wydaje się instrumentem egzotycznym, o nierozpoznanym potencjale. Na szczęście popularyzacją kultury carillonowej wytrwale zajmuje się dr Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Miasto dysponuje dwoma tymi instrumentami: w kościele św. Katarzyny oraz w Ratuszu Głównego Miasta. Możliwości tych wiekowych instrumentów wykraczają daleko poza aspekt historyczny. Dowodem są utwory zebrane na najnowszej płycie od ANAKLASIS w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska u śmietanki polskiej muzyki współczesnej: Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauzego.

Pierwsza z kompozycji, która wchodzi w skład CONTEMPORARY CARILLON, zabrzmiała w Gdańsku w 2019 roku – Trzy wezwania Aleksandra Nowaka zostały napisane na 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Nowak wydobył potencjał gdańskiego instrumentu, uwypuklając wzajemne iskrzenia kolorystycznych i harmonicznych odcieni. Z okazji 50-lecia Muzeum Gdańska, w 2020 roku Running North na carillon kościoła św. Katarzyny skomponowała Elżbieta Sikora. Kompozytorka dodała do utworu wiele mówiący komentarz: „Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica”. W tym samym roku powstało STOP Pawła Mykietyna, skomponowane z okazji 40-lecia porozumień sierpniowych. „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się «Solidarność», jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent” – pisze kompozytor, którego utwory od wielu lat sprawiają wrażenie surrealistycznej podróży w czasie i przestrzeni.



5 września w Gdańsku prawykonane będą dwie kompozycje, które także znalazły się na CONTEMPORARY CARILLON. Pamięć z brązu Agaty Zubel powstał z myślą o carillonie z wieży gdańskiego kościoła św. Katarzyny, który ma więcej dzwonów, a przez to więcej możliwości kreowania zarówno wysokich, perlistych brzmień, jak i niskich, basowych dźwięków oraz „podążających” za nimi podźwięków. Drugim twórcą, którego utwór zabrzmi po raz pierwszy w Gdańsku, jest Zygmunt Krauze – twórca znany ze swojego upodobania do pianina, które może być lekko rozstrojone, co nadaje jego muzyce charakterystyczne, nostalgiczne brzmienie. Jego trzyczęściowy Hejnał to wezwanie do przebudzenia. „Jest to wezwanie do czujności, do zmiany, otrzeźwienia, spojrzenia na siebie i otoczenie na nowo”.

W serii SOUNDS od ANAKLASIS promowane są spojrzenia na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów. Dotychczas wydane zostały WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS skoncentrowane na brzmieniu pianina Rhodesa, BI-PIANO RECITAL, płyta, na której Zygmunt Krauze mierzy się ze spuścizną Chopina na własnych brzmieniowych warunkach, oraz POLISH HEROINES OF MUSIC – muzyka orkiestrowa widziana oczami polskich kompozytorek XX i XXI wieku.

Partnerem wydania jest Muzeum Gdańska.

Płyta wydana dzięki wsparciu spółki wodociągowej GIWK.

 

Program:

05.09.2021, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Zygmunt Krauze – Hejnał

05.09.2021, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Agata Zubel – Pamięć z brązu

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.