PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

CONTEMPORARY CARILLON: nowa płyta w serii SOUNDS od ANAKLASIS w sprzedaży od 3 września!

2021-08-19

Coraz częściej odkrywane są na nowo zapomniane brzmienia, które powracają do muzycznego świata odświeżone i unowocześnione. Tak jest w przypadku najnowszego krążka od ANAKLASIS – wydana w serii SOUNDS płyta CONTEMPORARY CARILLON to jedyna w swoim rodzaju próba pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Płyta trafi do sprzedaży 3 września. Dwa dni później po raz pierwszy zabrzmią na żywo dwa zarejestrowane na niej utwory.


Dzwony to odwieczny element polskiej audiosfery. Mimo to carillon – zestaw minimum 23 dzwonów wieżowych, na których gra się za pomocą specjalnej klawiatury – wydaje się instrumentem egzotycznym, o nierozpoznanym potencjale. Na szczęście popularyzacją kultury carillonowej wytrwale zajmuje się dr Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Miasto dysponuje dwoma tymi instrumentami: w kościele św. Katarzyny oraz w Ratuszu Głównego Miasta. Możliwości tych wiekowych instrumentów wykraczają daleko poza aspekt historyczny. Dowodem są utwory zebrane na najnowszej płycie od ANAKLASIS w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska u śmietanki polskiej muzyki współczesnej: Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauzego.

Pierwsza z kompozycji, która wchodzi w skład CONTEMPORARY CARILLON, zabrzmiała w Gdańsku w 2019 roku – Trzy wezwania Aleksandra Nowaka zostały napisane na 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Nowak wydobył potencjał gdańskiego instrumentu, uwypuklając wzajemne iskrzenia kolorystycznych i harmonicznych odcieni. Z okazji 50-lecia Muzeum Gdańska, w 2020 roku Running North na carillon kościoła św. Katarzyny skomponowała Elżbieta Sikora. Kompozytorka dodała do utworu wiele mówiący komentarz: „Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica”. W tym samym roku powstało STOP Pawła Mykietyna, skomponowane z okazji 40-lecia porozumień sierpniowych. „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się «Solidarność», jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent” – pisze kompozytor, którego utwory od wielu lat sprawiają wrażenie surrealistycznej podróży w czasie i przestrzeni.



5 września w Gdańsku prawykonane będą dwie kompozycje, które także znalazły się na CONTEMPORARY CARILLON. Pamięć z brązu Agaty Zubel powstał z myślą o carillonie z wieży gdańskiego kościoła św. Katarzyny, który ma więcej dzwonów, a przez to więcej możliwości kreowania zarówno wysokich, perlistych brzmień, jak i niskich, basowych dźwięków oraz „podążających” za nimi podźwięków. Drugim twórcą, którego utwór zabrzmi po raz pierwszy w Gdańsku, jest Zygmunt Krauze – twórca znany ze swojego upodobania do pianina, które może być lekko rozstrojone, co nadaje jego muzyce charakterystyczne, nostalgiczne brzmienie. Jego trzyczęściowy Hejnał to wezwanie do przebudzenia. „Jest to wezwanie do czujności, do zmiany, otrzeźwienia, spojrzenia na siebie i otoczenie na nowo”.

W serii SOUNDS od ANAKLASIS promowane są spojrzenia na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów. Dotychczas wydane zostały WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS skoncentrowane na brzmieniu pianina Rhodesa, BI-PIANO RECITAL, płyta, na której Zygmunt Krauze mierzy się ze spuścizną Chopina na własnych brzmieniowych warunkach, oraz POLISH HEROINES OF MUSIC – muzyka orkiestrowa widziana oczami polskich kompozytorek XX i XXI wieku.

Partnerem wydania jest Muzeum Gdańska.

Płyta wydana dzięki wsparciu spółki wodociągowej GIWK.

 

Program:

05.09.2021, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Zygmunt Krauze – Hejnał

05.09.2021, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Agata Zubel – Pamięć z brązu

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.