PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonania utworów Elżbiety Sikory i Pawła Mykietyna w rocznicę Porozumień Sierpniowych

2020-08-20

W tym roku mija 40 lat od podpisania porozumienia w Gdańsku i powstania „Solidarności”. Tę okazję upamiętnią prawykonania dwóch utworów carillonowych autorstwa najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów współczesnych. 30 sierpnia, w przeddzień rocznicy, na gdańskich carillonach w Ratuszu Głównego Miasta i kościele św. Katarzyny zabrzmi STOP Pawła Mykietyna i Running North Elżbiety Sikory. To kolejne po Trzech wezwaniach Aleksandra Nowaka utwory na ten niepospolity instrument wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

Początkowo carillony miały prostą budowę, którą z czasem coraz bardziej komplikowano, a ich brzmienie stopniowo nabierało pełni. Według źródeł, początki gdańskich carillonów sięgają połowy XVI w. Obecnie muzyka carillonowa w Polsce jest żywo kultywowana w Gdańsku, który posiada trzy instrumenty, m.in. na wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska, na którym prawykonany zostanie utwór STOP Pawła Mykietyna oraz na wieży kościoła św. Katarzyny, gdzie po raz pierwszy zabrzmi Running North Elżbiety Sikory. Oba utwory zostały napisane na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska.
 

Tak o swoim utworze pisze Paweł Mykietyn: „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się »Solidarność«, jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent”.


„Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica” – komentuje Running North Elżbieta Sikora. „Gdańsk, wiek XIV. W mieście panuje zaraza. Wielka ucieczka z miasta lub zamknięcie, kwarantanna. Gdańsk, wiek XXI. Z Chin przybył COVID-19. Nowa kwarantanna. Nie ma paniki, lecz pojawia się strach. Bałtyk kusi znikającym horyzontem. Trzeba tylko tam pobiec, zanurzyć stopy w łagodnych falach morza. Spocząć, czekając na kolejne burze”.


Oba utwory zostaną wykonane przez znakomitą carillonistkę Monikę Kaźmierczak, laureatkę międzynarodowych konkursów aktywnie koncertującą w Polsce i na świecie, propagatorkę muzyki carillonowej i organizatorkę m.in. Letnich Koncertów Carillonowych i Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Wstęp na koncerty jest bezpłatny. 

 

Program:

30.08.2020, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Paweł Mykietyn – STOP

30.08.2020, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Elżbieta Sikora – Running North

Najczęściej czytane:

#Powtórkazmuzyki 6. Duchowość w muzyce

Duchowość jest elementem, który towarzyszy sztukom pięknym właściwie tak długo, jak te istnieją. W sztukach literackich wyrażała się ona w poezji, prozie i dramacie, w sztukach plastycznych przez kształt i obraz, a w muzyce – tylko i aż – poprzez dźwięki.
 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Redaktora nutowego

Miejsce pracy: Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Wymiar czasu pracy: pełny etat
 

„I Symfonia – Prawda?” Aleksandra Nowaka zabrzmi podczas festiwalu Malta w Poznaniu

„Co to jest prawda? Gdzie ma swoją siedzibę? Gdzie ma swój zarząd?” – te i inne pytania postawione przez Ryszarda Krynickiego w jego wierszu Prawda? stały się podstawą jednego z najnowszych utworów Aleksandra Nowaka. Zamówiona przez Fundację Malta I Symfonia – Prawda? będzie częścią Projektu Krynicki, w ramach którego po raz pierwszy zaprezentowane będą utwory trzech kompozytorów napisane do wierszy Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych twórców polskiej poezji współczesnej.
 

Kto poza Chopinem, Moniuszką i Szymanowskim? Odkrywamy Dziedzictwo Muzyki Polskiej

Dzięki wspólnemu, wieloletniemu projektowi Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który finansowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, szybko udaje się nadrabiać ogromne cywilizacyjne zaległości w dziedzinie muzyki, które powstały jeszcze w czasach rozbiorów.

Znamy laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika.

W ubiegły weekend odbył się II Ogólnopolski Konkurs na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika, którego organizatorem była Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu. Do udziału w konkursie zgłosiło się 108 uczestników z 59 szkół muzycznych z całej Polski.

Dziedzictwo Muzyki Polskiej – konferencja

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina prowadzą od 2017 roku wspólny projekt: Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To jedno z flagowych przedsięwzięć obu instytucji, mające na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918.

Startuje trzecia edycja rezydencji kompozytorskich composer.pl

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny aktywizują środowisko młodych kompozytorów, otwierając nabór do następnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii. Zgłoszenia można przesyłać do 15 lipca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia. 
 

Znamy wyniki 6. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic powstał w 2011 roku z inicjatywy Dyrektora Artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot Wojciecha Rajskiego oraz władz Miasta Sopotu. Każdego roku Sopot Classic gości znakomitych artystów z Polski i zagranicy, których interpretacje najdoskonalszych dzieł muzyki od Baroku po XXI wiek wypełniają koncertowe programy. Wydarzeniem towarzyszącym jest odbywający się do dwa lata Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego, skierowany do młodych kompozytorów. Jury, w którego składzie znalazł się dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz związani z Wydawnictwem kompozytorzy, ogłosiło laureatów 6. edycji konkursu.
 

Hanna Kulenty czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Czerwiec poświęcony jest rozmaitym aspektom duchowości w muzyce. Reprezentantką miesiąca jest Hanna Kulenty, twórczyni techniki musique surrealistique