Aktualności
„Syrena. Melodrama aeterna” Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha w ANAKLASIS od 5 listopada!
2021-10-22
Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch to operowy duet, który zdążył już podbić serca słuchaczy i zdobyć szereg wyróżnień, a także doczekać się wydań na płytach CD i LP. Drach. Dramma per musica zapoczątkował serię OPERA od ANAKLASIS, do której dołączy drugie wspólne dzieło Nowaka i Twardocha – Syrena. Melodrama aeterna na kompakcie. Premiera 5 listopada podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Drach. Dramma per musica – debiut Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha na tyskim festiwalu – został przyjęty przez krytykę z wyjątkowym entuzjazmem. Oprócz szeregu znakomitych recenzji, duet zwyciężył w plebiscycie O!Lśnienia 2021 w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz”, a prawykonanie Dracha nagrodzono Koryfeuszem Muzyki Polskiej jako „Wydarzenie roku”. Wydanie utworu na CD i LP przez ANAKLASIS, markę działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wzmocniło tylko rozpoznawalność dzieła i jego twórców, a płyta, która zapoczątkowała serię OPERA, znalazła się także wśród nominowanych do Fryderyka, jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym.
Już 5 listopada do Dracha dołączy Syrena. Melodrama aeterna – tym razem z oryginalnym librettem Szczepana Twardocha oraz muzyką Aleksandra Nowaka. W partiach solowych można usłyszeć nie po raz pierwszy współpracujących z kompozytorem śpiewaków: Ewę Biegas, Joannę Freszel oraz Jana Jakuba Monowida. Nie zabraknie także solistów: wirtuozowskiego saksofonisty Bartłomieja Dusia, Daniela Popiałkiewicza na gitarze elektrycznej, Piotra Sałajczyka przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Maestro Marka Mosia.

„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodrama aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
Jaka jest Syrena zdaniem odbiorców? „Muzyka Syreny to brzmienia eteryczne, ulotne niczym mgła i przelewające się niczym woda. A przede wszystkim liryzm i idea pieśniowości”, po prawykonaniu utworu pisała na łamach „Ruchu Muzycznego” Magdalena Stochniol. Z kolei Jan Topolski tak określił ją dla „Dwutygodnika”: „U Nowaka […] mało jest milczenia i ciszy, za to dużo śpiewu. Często w skrajnych rejestrach, często w dużym wzburzeniu. Dwa obszerne dialogi wypełniają pierwsze epizody: Puer (kontratenor, Jan Jakub Monowid) opowiada o walce z przeciwnościami, wychodząc od tonu prostego i nieśmiałego, z czym zderza się niska odpowiedź Syreny (mezzosopran, Ewa Biegas), prowadząc do kulminacji z dzikością żywiołu. Morze ryczy, wyje, huczy, syczy w staccato klasterów”. Nieprzekonanych odsyłamy do opinii na blogu Doroty Szwarcman, która w krótki słowach stwierdza, że „tego trzeba po prostu posłuchać”.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS --> www.anaklasis.pl
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.