Aktualności
„Syrena. Melodrama aeterna” Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha w ANAKLASIS od 5 listopada!
2021-10-22
Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch to operowy duet, który zdążył już podbić serca słuchaczy i zdobyć szereg wyróżnień, a także doczekać się wydań na płytach CD i LP. Drach. Dramma per musica zapoczątkował serię OPERA od ANAKLASIS, do której dołączy drugie wspólne dzieło Nowaka i Twardocha – Syrena. Melodrama aeterna na kompakcie. Premiera 5 listopada podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Drach. Dramma per musica – debiut Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha na tyskim festiwalu – został przyjęty przez krytykę z wyjątkowym entuzjazmem. Oprócz szeregu znakomitych recenzji, duet zwyciężył w plebiscycie O!Lśnienia 2021 w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz”, a prawykonanie Dracha nagrodzono Koryfeuszem Muzyki Polskiej jako „Wydarzenie roku”. Wydanie utworu na CD i LP przez ANAKLASIS, markę działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wzmocniło tylko rozpoznawalność dzieła i jego twórców, a płyta, która zapoczątkowała serię OPERA, znalazła się także wśród nominowanych do Fryderyka, jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym.
Już 5 listopada do Dracha dołączy Syrena. Melodrama aeterna – tym razem z oryginalnym librettem Szczepana Twardocha oraz muzyką Aleksandra Nowaka. W partiach solowych można usłyszeć nie po raz pierwszy współpracujących z kompozytorem śpiewaków: Ewę Biegas, Joannę Freszel oraz Jana Jakuba Monowida. Nie zabraknie także solistów: wirtuozowskiego saksofonisty Bartłomieja Dusia, Daniela Popiałkiewicza na gitarze elektrycznej, Piotra Sałajczyka przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Maestro Marka Mosia.
„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodrama aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
Jaka jest Syrena zdaniem odbiorców? „Muzyka Syreny to brzmienia eteryczne, ulotne niczym mgła i przelewające się niczym woda. A przede wszystkim liryzm i idea pieśniowości”, po prawykonaniu utworu pisała na łamach „Ruchu Muzycznego” Magdalena Stochniol. Z kolei Jan Topolski tak określił ją dla „Dwutygodnika”: „U Nowaka […] mało jest milczenia i ciszy, za to dużo śpiewu. Często w skrajnych rejestrach, często w dużym wzburzeniu. Dwa obszerne dialogi wypełniają pierwsze epizody: Puer (kontratenor, Jan Jakub Monowid) opowiada o walce z przeciwnościami, wychodząc od tonu prostego i nieśmiałego, z czym zderza się niska odpowiedź Syreny (mezzosopran, Ewa Biegas), prowadząc do kulminacji z dzikością żywiołu. Morze ryczy, wyje, huczy, syczy w staccato klasterów”. Nieprzekonanych odsyłamy do opinii na blogu Doroty Szwarcman, która w krótki słowach stwierdza, że „tego trzeba po prostu posłuchać”.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS --> www.anaklasis.pl
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.