PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Syrena. Melodrama aeterna” Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha w ANAKLASIS od 5 listopada!

2021-10-22

Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch to operowy duet, który zdążył już podbić serca słuchaczy i zdobyć szereg wyróżnień, a także doczekać się wydań na płytach CD i LP. Drach. Dramma per musica zapoczątkował serię OPERA od ANAKLASIS, do której dołączy drugie wspólne dzieło Nowaka i Twardocha – Syrena. Melodrama aeterna na kompakcie. Premiera 5 listopada podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
 

Drach. Dramma per musica – debiut Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha na tyskim festiwalu – został przyjęty przez krytykę z wyjątkowym entuzjazmem. Oprócz szeregu znakomitych recenzji, duet zwyciężył w plebiscycie O!Lśnienia 2021 w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz”, a prawykonanie Dracha nagrodzono Koryfeuszem Muzyki Polskiej jako „Wydarzenie roku”. Wydanie utworu na CD i LP przez ANAKLASIS, markę działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wzmocniło tylko rozpoznawalność dzieła i jego twórców, a płyta, która zapoczątkowała serię OPERA, znalazła się także wśród nominowanych do Fryderyka, jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym.
 

Już 5 listopada do Dracha dołączy Syrena. Melodrama aeterna – tym razem z oryginalnym librettem Szczepana Twardocha oraz muzyką Aleksandra Nowaka. W partiach solowych można usłyszeć nie po raz pierwszy współpracujących z kompozytorem śpiewaków: Ewę Biegas, Joannę Freszel oraz Jana Jakuba Monowida. Nie zabraknie także solistów: wirtuozowskiego saksofonisty Bartłomieja Dusia, Daniela Popiałkiewicza na gitarze elektrycznej, Piotra Sałajczyka przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Maestro Marka Mosia. 


 

„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodrama aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”. 


Jaka jest Syrena zdaniem odbiorców? „Muzyka Syreny to brzmienia eteryczne, ulotne niczym mgła i przelewające się niczym woda. A przede wszystkim liryzm i idea pieśniowości”, po prawykonaniu utworu pisała na łamach „Ruchu Muzycznego” Magdalena Stochniol. Z kolei Jan Topolski tak określił ją dla „Dwutygodnika”: „U Nowaka […] mało jest milczenia i ciszy, za to dużo śpiewu. Często w skrajnych rejestrach, często w dużym wzburzeniu. Dwa obszerne dialogi wypełniają pierwsze epizody: Puer (kontratenor, Jan Jakub Monowid) opowiada o walce z przeciwnościami, wychodząc od tonu prostego i nieśmiałego, z czym zderza się niska odpowiedź Syreny (mezzosopran, Ewa Biegas), prowadząc do kulminacji z dzikością żywiołu. Morze ryczy, wyje, huczy, syczy w staccato klasterów”. Nieprzekonanych odsyłamy do opinii na blogu Doroty Szwarcman, która w krótki słowach stwierdza, że „tego trzeba po prostu posłuchać”.
 

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.


Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl


Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS --> www.anaklasis.pl


ANAKLASIS 

A DIVISION OF 

PWM EDITION 

 

www.anaklasis.pl

www.facebook.com/anaklasisrecords/

www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.