PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wojciech Widłak listopadowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-11-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W listopadzie kierujemy się ku konstruktywizmowi oraz ku muzyce Wojciecha Widłaka.
 

Wojciech Widłak jest kompozytorem i organistą. Studiował m.in. w Akademii Muzycznej w Krakowie, której od 2020 roku jest rektorem. W latach 1998–99 odbył studia uzupełniające w duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze pod kierunkiem Hansa Abrahamsena. 
 

Jest aktywnym kompozytorem, jego utwory wykonywane są w kraju i zagranicą podczas najważniejszych festiwali. W latach 90‘ w swoich utworach eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Wojciecha Widłaka i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać Wojciecha Widłaka. 
 

A jak Agata i Akademia


Obie bardzo mi bliskie. Zdaje się, że na szczęście nie są o mnie zazdrosne ;)

 

B jak BACH


Wzór muzyczny na harmonię konstrukcji i konstrukcję harmonii, na głębię idei i emocji.

 

C jak Cierpliwość


Bezcenna zarówno w długodystansowej pracy twórczej, jak i pedagogicznej. Często wystawiana na próbę…

 

D jak Domy i Dźwięki


Ten prywatny z żoną i synami. Uczelnia... No, i ten trzeci dom – budowany z dźwięków. Rozdzielić siebie i swój czas pomiędzy wszystkie trzy to prawdziwe wyzwanie!

 

E jak e – razkreślne

Dźwięk dla mnie szczególny: występuje jako kluczowy w wielu moich utworach, lubię jego barwę i brzmienie, często do niego powracam. 

 

F jak Farniente, czyli nicnierobienie


Marzenie, które tak trudno wcielić w życie!

 

G jak Granice


W relacjach międzyludzkich niezbędne. W twórczości często się je przekracza. 

 

H jak Harmonia


Wcale nie przestała istnieć wraz z zarzuceniem systemu dur-moll. Wymaga systemowego myślenia o muzyce i jest szkołą logiki także w czasach współczesnych.

 

I jak Imperatyw-Inspiracja-Intensywność


Potrzeba twórczości w człowieku wzrasta samoistnie; od czasu do czasu temu imperatywowi po prostu się poddaję, czerpiąc inspirację z wyobraźni, świata zewnętrznego, obrazów czy poezji. Wszystko, co mam wykonać, robię intensywnie. W zamian dostaję całą gamę stanów ducha i emocji, od euforii do bezradności, z jedynym w swoim rodzaju poczuciem spełnienia, gdy utwór w końcu jest gotowy!

 

J jak Języki obce


Lubię słuchać i porównywać ich różne melodie, intonacje, odnajdywać ich zakorzenienie, pokrewieństwa i różnice.

 

K jak Kraków


Moje Miasto, jedyne takie na całym świecie. Jako rodowity krakowianin nie wyobrażam sobie stałego życia gdziekolwiek indziej i tu chcę zawsze powracać (z uwzględnieniem liter P i S).

 

L jak Logos


Porządek myśli, świata, rzeczy; treść i sens życia; refleksyjne kontinuum. I dialog z drugim człowiekiem.

 

Ł jak Łapanie oddechu


Nawet, a może zwłaszcza w skrajnym biegu trzeba znaleźć na nie czas!

 

M jak Muzyka


Jest jak powietrze, którym oddycham, przestrzeń, w której się wyrażam i komunikuję z drugim człowiekiem. Otwiera wrota do lepszego świata. Robi ze mną co zechce.

 

N jak Nostalgia i Niewiedza


Czuję, że obie towarzyszą w pracy kompozytora i nauczyciela akademickiego. Nostalgia w swym greckim znaczeniu (algos i nostos) zawiera cierpienie i powrót, a więc sferę uczuć i korzeni. Nostalgia jest formą tęsknoty – ta zaś w przypadku niektórych języków romańskich wywodzi się z łacińskiego ignorare i… „wydaje się cierpieniem z powodu niewiedzy” (Milan Kundera).

 

O jak Organy


Instrument dla mnie wyjątkowy – potężny, a chciałoby się mieć go w domu…

 

P jak Podróże-Powroty-Postoje


Komponowanie to podróż na antypody emocji. Życie jest podróżą w czasie – do przyszłości. Zdarza mi się też podróż do przeszłości, by zanurzyć się w oparach wspomnień czy refleksji nad historią. Lubię samo podróżowanie i odkrywanie dla siebie nowych miejsc. Lubię też mieć czas na „przerwę w podróży” – swoisty stan zawieszenia czasu pomiędzy tym, co było i tym, co nieustannie i nieuchronnie staje się.

 

R jak Rzeczywistość

Dla kompozytora – ten inny świat widziany jakby z dystansu. Dla akademika – podstawa rzetelnej pracy i refleksji. Ot, taka dialektyka egzystencji artysty-profesora… 

 

S jak Słowacja

Moja przystań za polską miedzą; do jej swojskich klimatów, krajobrazów i smaków wracam po chwile szczęścia w ciszy.

 

Ś jak Środkowa Europa

Kraków, Wrocław, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Zagrzeb, Braszów, Nitra, Graz, Cieszyn, Gorycja, Lewocza i Stary Sącz w jednym. Region bogaty w złożoną tradycję i historię, niezwykle różnorodny, a zarazem o wyczuwalnym wspólnym mianowniku; stanowczo niedoceniany. Kwintesencja autentycznej Europy. Tu czuję się u siebie.

 

T jak Tradycja

Dla niektórych wydaje się muzeum, skamieliną, zbędnym balastem, niechcianym obowiązkiem, ograniczeniem. Dla mnie to po pierwsze rezultat dynamicznego procesu stawania się, a więc fascynującego przechodzenia z teraźniejszości w przeszłość. Po drugie – skarbiec doświadczeń i wartości będący podstawą dla udanego skoku w przyszłość.

 

U jak Uczenie

Coś, co chciałem robić już od dzieciństwa… Wciąż szukam sposobów uczenia kompozycji i mam nadzieję, że dzięki temu jeszcze nie wpadłem w rutynę stetryczałego, cynicznego profesora.

 

W jak Wykonania utworów

Paradoksalnie, z biegiem lat, rosnącą liczbą i bogatszym doświadczeniem, przeżywane coraz bardziej...

 

Z jak Zasady

Bardzo ważne w życiu. Ale w twórczości trzeba umieć je łamać!

 

Ż jak Życie


Wypełnione mnóstwem niepotrzebnych spraw, czynności, myśli. Silva rerum. Spieszmy się znajdywać jego treść i sens, tak szybko przemija…

Najczęściej czytane:

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.