PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wojciech Widłak listopadowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-11-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W listopadzie kierujemy się ku konstruktywizmowi oraz ku muzyce Wojciecha Widłaka.
 

Wojciech Widłak jest kompozytorem i organistą. Studiował m.in. w Akademii Muzycznej w Krakowie, której od 2020 roku jest rektorem. W latach 1998–99 odbył studia uzupełniające w duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze pod kierunkiem Hansa Abrahamsena. 
 

Jest aktywnym kompozytorem, jego utwory wykonywane są w kraju i zagranicą podczas najważniejszych festiwali. W latach 90‘ w swoich utworach eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Wojciecha Widłaka i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać Wojciecha Widłaka. 
 

A jak Agata i Akademia


Obie bardzo mi bliskie. Zdaje się, że na szczęście nie są o mnie zazdrosne ;)

 

B jak BACH


Wzór muzyczny na harmonię konstrukcji i konstrukcję harmonii, na głębię idei i emocji.

 

C jak Cierpliwość


Bezcenna zarówno w długodystansowej pracy twórczej, jak i pedagogicznej. Często wystawiana na próbę…

 

D jak Domy i Dźwięki


Ten prywatny z żoną i synami. Uczelnia... No, i ten trzeci dom – budowany z dźwięków. Rozdzielić siebie i swój czas pomiędzy wszystkie trzy to prawdziwe wyzwanie!

 

E jak e – razkreślne

Dźwięk dla mnie szczególny: występuje jako kluczowy w wielu moich utworach, lubię jego barwę i brzmienie, często do niego powracam. 

 

F jak Farniente, czyli nicnierobienie


Marzenie, które tak trudno wcielić w życie!

 

G jak Granice


W relacjach międzyludzkich niezbędne. W twórczości często się je przekracza. 

 

H jak Harmonia


Wcale nie przestała istnieć wraz z zarzuceniem systemu dur-moll. Wymaga systemowego myślenia o muzyce i jest szkołą logiki także w czasach współczesnych.

 

I jak Imperatyw-Inspiracja-Intensywność


Potrzeba twórczości w człowieku wzrasta samoistnie; od czasu do czasu temu imperatywowi po prostu się poddaję, czerpiąc inspirację z wyobraźni, świata zewnętrznego, obrazów czy poezji. Wszystko, co mam wykonać, robię intensywnie. W zamian dostaję całą gamę stanów ducha i emocji, od euforii do bezradności, z jedynym w swoim rodzaju poczuciem spełnienia, gdy utwór w końcu jest gotowy!

 

J jak Języki obce


Lubię słuchać i porównywać ich różne melodie, intonacje, odnajdywać ich zakorzenienie, pokrewieństwa i różnice.

 

K jak Kraków


Moje Miasto, jedyne takie na całym świecie. Jako rodowity krakowianin nie wyobrażam sobie stałego życia gdziekolwiek indziej i tu chcę zawsze powracać (z uwzględnieniem liter P i S).

 

L jak Logos


Porządek myśli, świata, rzeczy; treść i sens życia; refleksyjne kontinuum. I dialog z drugim człowiekiem.

 

Ł jak Łapanie oddechu


Nawet, a może zwłaszcza w skrajnym biegu trzeba znaleźć na nie czas!

 

M jak Muzyka


Jest jak powietrze, którym oddycham, przestrzeń, w której się wyrażam i komunikuję z drugim człowiekiem. Otwiera wrota do lepszego świata. Robi ze mną co zechce.

 

N jak Nostalgia i Niewiedza


Czuję, że obie towarzyszą w pracy kompozytora i nauczyciela akademickiego. Nostalgia w swym greckim znaczeniu (algos i nostos) zawiera cierpienie i powrót, a więc sferę uczuć i korzeni. Nostalgia jest formą tęsknoty – ta zaś w przypadku niektórych języków romańskich wywodzi się z łacińskiego ignorare i… „wydaje się cierpieniem z powodu niewiedzy” (Milan Kundera).

 

O jak Organy


Instrument dla mnie wyjątkowy – potężny, a chciałoby się mieć go w domu…

 

P jak Podróże-Powroty-Postoje


Komponowanie to podróż na antypody emocji. Życie jest podróżą w czasie – do przyszłości. Zdarza mi się też podróż do przeszłości, by zanurzyć się w oparach wspomnień czy refleksji nad historią. Lubię samo podróżowanie i odkrywanie dla siebie nowych miejsc. Lubię też mieć czas na „przerwę w podróży” – swoisty stan zawieszenia czasu pomiędzy tym, co było i tym, co nieustannie i nieuchronnie staje się.

 

R jak Rzeczywistość

Dla kompozytora – ten inny świat widziany jakby z dystansu. Dla akademika – podstawa rzetelnej pracy i refleksji. Ot, taka dialektyka egzystencji artysty-profesora… 

 

S jak Słowacja

Moja przystań za polską miedzą; do jej swojskich klimatów, krajobrazów i smaków wracam po chwile szczęścia w ciszy.

 

Ś jak Środkowa Europa

Kraków, Wrocław, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Zagrzeb, Braszów, Nitra, Graz, Cieszyn, Gorycja, Lewocza i Stary Sącz w jednym. Region bogaty w złożoną tradycję i historię, niezwykle różnorodny, a zarazem o wyczuwalnym wspólnym mianowniku; stanowczo niedoceniany. Kwintesencja autentycznej Europy. Tu czuję się u siebie.

 

T jak Tradycja

Dla niektórych wydaje się muzeum, skamieliną, zbędnym balastem, niechcianym obowiązkiem, ograniczeniem. Dla mnie to po pierwsze rezultat dynamicznego procesu stawania się, a więc fascynującego przechodzenia z teraźniejszości w przeszłość. Po drugie – skarbiec doświadczeń i wartości będący podstawą dla udanego skoku w przyszłość.

 

U jak Uczenie

Coś, co chciałem robić już od dzieciństwa… Wciąż szukam sposobów uczenia kompozycji i mam nadzieję, że dzięki temu jeszcze nie wpadłem w rutynę stetryczałego, cynicznego profesora.

 

W jak Wykonania utworów

Paradoksalnie, z biegiem lat, rosnącą liczbą i bogatszym doświadczeniem, przeżywane coraz bardziej...

 

Z jak Zasady

Bardzo ważne w życiu. Ale w twórczości trzeba umieć je łamać!

 

Ż jak Życie


Wypełnione mnóstwem niepotrzebnych spraw, czynności, myśli. Silva rerum. Spieszmy się znajdywać jego treść i sens, tak szybko przemija…

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.