PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Fantastyczne (i nie tylko) grudniowe prawykonania

2021-11-29

To był rok ważnych postaci: oprócz Stanisława Lema, którego twórczość była inspiracją dla wielu współczesnych kompozytorów, jubileusz 60-lecia pracy artystycznej obchodził Zygmunt Krauze. W grudniu powrócimy jeszcze do obu tych wybitnych osobistości podczas koncertów. Przed nami prawykonanie Trenu Zygmunta Krauzego oraz inspirowanego twórczością Lema Koncertu fortepianowego Pawła Hendricha, ale też utworów Pawła Łukaszewskiego i Krzysztofa Wołka.
 

Minęło ponad 50 lat od premiery filmu 2001: Odyseja kosmiczna Stanleya Kubricka. Z perspektywy czasu można z sentymentem powrócić do XX-wiecznych wizji przyszłości. Można też odkryć ten film na nowo i spróbować na nowo go zinterpretować – tak postanowił zrobić Krzysztof Wołek w swoim utworze 2051: A Space Odyssey. „Powiązałem w nowym utworze rozwój formalny i emocjonalny ze słynnym filmem”, komentuje kompozytor. „Do oryginalnego filmu nie została skomponowana nowa muzyka, a jako ścieżkę dźwiękową Stanley Kubrick wykorzystał wcześniej istniejące już kompozycje. W swoim utworze stworzyłem świat dźwiękowy, który jest nową, współczesną interpretacją filmu”. Dzieło zostało napisane dla Grossman Ensemble, a właściwie powstawało we współpracy z artystami. Przez cztery miesiące kompozytor spotykał się bezpośrednio z zespołem podczas warsztatów i prób, co pozwoliło w komforcie eksperymentować z dźwiękiem i sposobami jego wydobycia. 2051: A Space Odyssey po raz pierwszy zabrzmi podczas koncertu 3 grudnia w Logan Center for the Arts w Chicago. 


 

Po prawykonaniach wokalnych i wokalno-instrumentalnych utworów Pawła Łukaszewskiego tej jesieni, w grudniu usłyszymy dzieło symfoniczne. Concerto doppio na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową premierowo zabrzmi w Filharmonii Śląskiej podczas koncertu z okazji jubileuszu 40-lecia Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Partie skrzypiec i altówki – w tych rolach odpowiednio Kamila Wąsik-Janiak i Aleksandra Demowska-Madejska – będą połączeniem widowiskowych figuracji i śpiewnych fraz, a całość łączyć się będzie w quasi-postromantyczną tkankę dźwiękową. Do Filharmonii Śląskiej zapraszamy 4 grudnia.


 

W tym roku niejedno wydarzenie wiązało się z Zygmuntem Krauzem: za nami prawykonania, koncerty i spotkania autorskie, także te organizowane wokół nowej publikacji PWM Wywiad o niczym, czyli rozmowy Michała Mendyka z kompozytorem. Trudno się dziwić – 60-lecie pracy twórczej obchodzi się raz w życiu. Przed nami kolejne muzyczne wydarzenie. Tym razem Krauze nie wystąpi w roli wykonawcy, a kompozytora. W programie koncertu organizowanego przez Stowarzyszenie Kwadrofonik przy współorganizacji Programu 2 Polskiego Radia oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym jako partnerem, zabrzmi po raz pierwszy Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego na dwa fortepiany i kwartet smyczkowy Krauzego. Utwór prawykonają Lutosławski Piano Duo wraz z Kwartetem Śląskim – niekwestionowany top polskich zespołów kameralnych o światowej renomie. Oprócz koncertów na całym świecie rangę duetu Emilii Karoliny Sitarz i Bartłomieja Wąsika potwierdza choćby wyróżnienie Koryfeuszem Muzyki Polskiej, otrzymany wraz z zespołem Kwadrofonik Paszport Polityki, Złota Płyta, tytuł Folkowego Fonogramu Roku czy nagroda muzyczna Fryderyk, natomiast Kwartetu Śląskiego – Złoty Krzyż Zasługi (1999), Orfeusz podczas festiwalu „Warszawska Jesień” (2002) oraz medal Zasłużeni Kulturze Gloria Artis (2008). Jak zatem ci nagradzani artyści widzą Tren? „Zygmunt Krauze, który cieniuje za pomocą schematów rytmicznych, obraca dźwięki i ogląda je z każdej strony, jakby układając dźwiękowa kostkę Rubika, pokazuje i udowadnia, że ten sam ton, o tej samej długości, barwie, wysokości, w nowym otoczeniu i nowej relacji nie będzie już tym samym”, komentuje utwór z perspektywy wykonawczyni Emilia Karolina Sitarz. „Tren jest kompozycją, w której wszystkie struny naszych instrumentów mogą zostać poruszone, komórki dźwiękowe nawiążą nowe relacje, zobaczą siebie w odbiciu innych, znajda się w ich cieniu, może nawet chwilami zalśnią odbitym blaskiem otoczenia. Na pewno znajda swoje miejsce”. To wszystko 16 grudnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. 


 

Kończący się rok Stanisława Lema zamykamy prawykonaniem Koncertu fortepianowego „Phantomaticon” Pawła Hendricha. „W świecie wirtualnym można się bardziej zatracić niż odnaleźć – taką przestrogę zawarł Stanisław Lem wśród wielu tez, które postawił w jednym ze swoich najsłynniejszych esejów Summa technologiae”, przypomina Paweł Hendrich. „Wymyśliliśmy ten tytuł, nawiązując do opisanej w Summa technologiae maszyny do fantomatyki, czyli procesu tworzenia sztucznych światów”. Kompozytor zwraca szczególną uwagę na jego drugą część (-aticon), która tworzy anagram słowa „action” – ma to na celu podkreślenie aktywnej rolę twórcy w kreowaniu muzycznej rzeczywistości. Hendrich stworzył maszynę do wirtualnej muzycznej gry i opracował system dźwiękowy, czyli zbiór zasad określających mechanikę całej rozgrywki. Kształt utworu wyłaniał się – podobnie jak w przypadku nowego utworu Krzysztofa Wołka – we współpracy z artystami Orkiestry Muzyki Nowej, dzięki zastosowaniu określonych mechanizmów zaczerpniętych wprost z Lemowskich idei. Jaki będzie zatem najnowszy Koncert fortepianowy Pawła Hendricha i Orkiestry Muzyki Nowej z Ignacym Lisieckim przy fortepianie? Dowiemy się 19 grudnia w siedzibie NOSPR w Katowicach. 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.