Aktualności
MAJ: od wiosny do wiosny
2022-05-25
Kto nie lubi Czterech pór roku Vivaldiego? Pewnie ktoś się znajdzie, ale zwykle wiąże się to z przesytem – za często, za kiepsko… Już Czajkowski w Porach roku skupił się na pojedynczych miesiącach, potem zaś czysto malarski efekt zmienił się w banał.
Muzyka bowiem nie lubi dosłowności, chociaż wcale nieźle radzi sobie z barwami i nastrojami. Kocha wszystko, co efemeryczne, niedomówienia, piętrowe aluzje. Jak w Winterreise Pawła Łukaszewskiego czy Eine kleine Herbstmusik Pawła Mykietyna: intertekstualność do kwadratu. A przecież jest w nich zima i jesień, nie mniej niż u Vivaldiego.
Grafika: Dobry Skład
Pory roku to w muzyce najczęściej metafora stanów emocjonalnych, momentów życia, coraz rzadziej pretekst do ilustracji. Choć to ostatnie łatwo można podważyć, poddając się sugestii Muzyki opadających liści Pawła Buczyńskiego albo rozjaśnionej orkiestracji III Symfonii Zygmunta Noskowskiego z wiosną w tytule. Romantyzm bowiem, ze swoją emocjonalnością, choć przy pełnej swobodzie w korzystaniu ze środków ekspresyjnych, kolorystyki wypracowanej przez awangardę, wrócił potężną falą pod koniec lat 70. XX wieku. Był to moment zwrotu ku tradycyjnie wyrażanej emocjonalności, przeciwstawienia „chłodowi” awangardy. Ciekawe, bo cóż może być bardziej emocjonalnego od sonorystycznych ekstremów? Może odpowiedzi szukać należy we współczesnych Czterech porach roku Aleksandra Lasonia i ich relacji z Vivaldim?
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Paweł Buczyński (1953–2015), Muzyka opadających liści (1980), 8'
Aleksander Lasoń (1951), Muzyka kameralna nr 5 „Cztery pory roku” (1981/1984), 30'
Paweł Łukaszewski (1968), Winterreise (1993), 8'
Jan Adam Maklakiewicz (1899–1954), Maik suita tańców polskich na orkiestrę symfoniczną (1938), 6'
Paweł Mykietyn (1971), Eine kleine Herbstmusik (1995), 12'
Zygmunt Noskowski (1846–1909), III Symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny” (1903), 34'
Tomasz Sikorski (1939–1988), Pejzaż zimowy (1982), 12'
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!