Aktualności
Noc kruków Zygmunta Krauzego zainauguruje V Festiwal Polskiej Opery Królewskiej
2022-06-13
Czy śmierć musi być przeszkodą dla miłości? 200 lat temu Adam Mickiewicz wydał Ballady i romanse, przedstawiając fantastyczne i mrożące krew w żyłach historie, w których próbował odpowiedzieć na to pytanie. W 2022 roku Zygmunt Krauze na zaproszenie Polskiej Opery Królewskiej kieruje się ku temu ponadczasowemu zbiorowi w swojej najnowszej operze Noc kruków do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Premierowa inscenizacja zainauguruje V Festiwal Polskiej Opery Królewskiej.
Noc kruków to już ósma opera Zygmunta Krauzego, druga – po Yemai – Królowej Mórz – do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Autorka tekstu sięgnęła nie tylko do Ballad i romansów, ale też Dziadów Adama Mickiewicza. Nawiązując do znanych z literatury motywów i stylu pisarskiego naszego narodowego wieszcza, kreśli znaną z jego utworów atmosferę grozy, która staje się tłem dla historii miłości stającej w obliczu Śmierci. Powracający w warstwie muzycznej motyw tanga potęguje snutą opowieść i towarzyszące jej uczucia.
Premierowe wystawienie w reżyserii Waldemara Raźniaka będzie można zobaczyć 2 lipca (z powtórzeniem dzień później) w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Solistów, Zespół Wokalny i Orkiestrę Polskiej Opery Królewskiej poprowadzi Dawid Runtz, za scenografię i reżyserię świateł odpowiada Katarzyna Borkowska, a za ruch sceniczny – Sara Kozłowska. Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej przygotował Jakub Szafrański.
Bilety dostępne są na stronie organizatora.
Wydawcą utworów Zygmunta Krauzego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Patronem medialnym V Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej jest Onet.pl.
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.