Aktualności
„Połączenia”: 16 września rusza 65. „Warszawska Jesień”
2022-09-06
„Warszawska Jesień” to największy rangą festiwal muzyki współczesnej w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie. Od 1956 roku przedstawia międzynarodowej publiczności bieżące dokonania artystyczne, inspirując i dokumentując rozwój sztuki dźwięków. 16 września startuje kolejna, 65. już odsłona festiwalu, tym razem pod hasłem „Połączenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
„Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjnie. Połączenia budują”, mówi Dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. 65. Warszawska Jesień to ponad 40 wydarzeń nurtu głównego, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni z koncertami, instalacjami, spotkaniami z kompozytorami i warsztatami kompozytorskimi. W ramach festiwalu zapraszamy na prawykonania utworów z katalogu PWM-u, wydarzenia towarzyszące i koncert specjalny.
17 września na „Warszawską Jesień” wraca zespół Talea, którego muzycy regularnie goszczą we wrześniu na festiwalu. Tym razem w programie ich koncertu znalazły się dwa utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które będą miały swoje prawykonania.
Agata Zubel napisała Flash na zamówienie prestiżowej Koussevitzky Music Foundation. W utworze na perkusję i zespół obok standardowego muzycznego zapisu kompozytorka wprowadziła elementy fotograficzne – autorskie makrofotografie wykonane na Islandii. Podlegają one osobistej interpretacji perkusisty, jednak w ramach parametrów określonych przez kompozytorkę. Jak tłumaczy Agata Zubel, „powinien być to raczej wynik intelektualnej i emocjonalnej analizy oraz refleksji opartych na tym, co wykonawca jest w stanie odczuć i odszukać zagłębiając się w zaproponowane (nieprzypadkowo) sekwencje zdjęć, z uwzględnieniem parametrów zdefiniowanych (zapisanych)”.
Drugą premierą tego wieczoru będzie COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół instrumentalny i live electronics Krzysztofa Wołka. W najnowszym utworze kompozytor wrócił do swoich wspomnień z nastoletniości, w czasie której doświadczył przemian ustrojowych w Polsce. „Utwór na poziomie idei odnosi się do transformacji ustrojowej społeczeństwa doświadczanej z punktu widzenia dziecka niezdającego sobie do końca sprawy z wagi wydarzeń, których jest świadkiem. Przychodząca z czasem świadomość istotności zmian wpływa na jego późniejsze nastawienie i wiarę w siłę jednostki do zmiany otaczającego świata”. Za brzmienia analogowe odpowiadać będzie Talea Ensemble, natomiast za elektronikę – Tempo Reale.
20 września zapraszamy na spotkanie z wybitnym barytonem, Jerzym Artyszem. Nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serii Opera ukazał się wywiad-rzeka pt. Poszukiwanie, w którym z Artystą rozmawiali Aleksander Laskowski i Sylwia Wachowska. Artysz dzieli się w nim z dziennikarzami swoimi wspomnieniami, historią życia i drogi twórczej, opowiada o wyborach na przyszłość i o bogatej artystycznej, ale także osobistej przeszłości.
Publikacja stanowić będzie punkt wyjścia do rozmowy podczas wydarzenia, a samo spotkanie z wybitnym Śpiewakiem odbędzie się o godz. 17.00 w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Ważnym elementem 65. Warszawskiej Jesieni będzie pierwszy w historii festiwalu koncert specjalny, współorganizowany wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W siedzibie Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM zabrzmią Reliefy Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo, z elektroniką i perkusją. Rozchwytywani muzycy: akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz perkusista Leszek Lorent przedstawią wybór jego utworów-rzeźb napisanych w latach 80. ubiegłego wieku, które zostały zarejestrowane i wydane na krążku RELIEFS przez ANAKLASIS – nagradzaną wytwórnię działającą w ramach PWM-u.
Krzanowski, nazywany Chopinem (lub Bobem Dylanem) akordeonu, wykorzystał ten instrument w pięciu na dziewięć kompozycji opatrzonych tym samym tytułem. Na koncert Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa zapraszamy 20 września o godz. 22:30. Będzie to wyjątkowe wydarzenie także dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – już niebawem rusza remont zabytkowego budynku Oddziału Wydawnictwa przy ul. Fredry 8 w Warszawie, który niebawem wróci jako nowe miejsce muzycznych spotkań na kulturalnej mapie stolicy. Nadchodzący koncert będzie zapowiedzią zmian czekających melomanów.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują wejściówki, które można będzie odebrać w miejscu koncertu 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Partnerem koncertu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
To nie jedyne wydarzenie związane z Andrzejem Krzanowskim, w którym będą mogli uczestniczyć słuchacze tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. 17 września o godz. 17:00 zapraszamy do siedziby Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM przy ul. Fredry 8 na prezentację portalu poświęconego kompozytorowi. To baza wiedzy na temat twórczości Krzanowskiego, zbierająca nieznane informacje biograficzne, zdjęcia oraz kompletny spis twórczości. Wszyscy zainteresowani bieżącą obecnością muzyki Krzanowskiego w kulturze znajdą tam szczegóły dotyczące prawykonań, nagrań, zamówień i wydań dzieł. Nie brakuje także cytatów z wypowiedzi kompozytora.
Strona dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Twórcą portalu jest Fundacja im. Andrzeja Krzanowskiego, działająca w Czechowicach-Dziedzicach – mieście, w którym kompozytor działał i tworzył przez całe życie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Podczas festiwalowych wydarzeń zapraszamy na stoiska handlowe Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, na których będą dostępne najnowsze i najciekawsze publikacje wydane pod szyldem PWM-u, w tym wywiad-rzeka z Jerzym Artyszem – Poszukiwanie Andrzeja Laskowskiego i Sylwii Wachowskiej, oraz krążek RELIEFS od ANAKLASIS i inne płyty młodej marki fonograficznej.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.