Aktualności
„Baśń o sercu” – premiera wspólnego dzieła Aleksandra Nowaka i Radka Raka na tegorocznym AUKSODRONE
2022-10-04
Po fenomenalnym śląskim tryptyku napisanym we współpracy ze Szczepanem Twardochem oraz przełomowej ahat-ilī – siostrze bogów stworzonej z noblistką, Olgą Tokarczuk, Aleksander Nowak kontynuuje muzyczne eksplorowanie literatury i łączy siły z jednym z najgłośniejszych ostatnio nazwisk polskiego środowiska literackiego, Radkiem Rakiem.
Wyróżniona Nagrodą Literacką „Nike” 2020 oraz Nagrodą im. Janusza A. Zajdla Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli Radka Raka stała się podstawą libretta kolejnej opery jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych polskich kompozytorów.
Baśń o sercu, bo taki tytuł nosi wspólne dzieło obu twórców, to opowieść o krwawej Rabacji Galicyjskiej oraz jej głównym inicjatorze i najbardziej znanym bohaterze, Jakubie Szeli. Znany z umiejętnego muzycznego prowadzenia głosów bohaterów dzieł wokalno-instrumentalnych Nowak zachował oniryczność, a także mityczną uniwersalność literackiego oryginału w swojej dźwiękowej aranżacji, która przy tym nie straciła wymiaru pełnokrwistej baśni, a jej morał pozostaje do odkrycia, zgodnie z tytułem, w sercu słuchacza.
Jak sam kompozytor pisał na swoim blogu podczas pracy nad dziełem: „Treść opowieści jest wieczna i nieskończona. Jest jak garnek z obręczą, ale bez dna. Każdy może wlewać do niego swoją zawartość. W środku jesteśmy baśnią. [...] Teksty Radka (libretto, powieść źródłowa, jak i wcześniejsze, do których zaglądam) wysyłają mnie w zaskakujące rejony. Nienowe, właściwie. W wielu już byłem, tylko zapomniałem, a o niektórych nie wiedziałem, że już je odwiedziłem, mam wrażenie. Przyprawiająca o zawrót głowy, chwilami niepokojąca wycieczka”.
Dla Radka Raka jest to z kolei operowy debiut – libretto utworu pisarz stworzył osobiście na podstawie swojej nagradzanej powieści. Wspólną pracę artystów Aleksander Nowak wspomina następująco:
– Radek zakreślił mi ramy i pewien rytm, ale wspaniałomyślnie pozostawił swobodę w dysponowaniu ostatecznym układem elementów. W trakcie powstawania utworu tekst przechodził metamorfozy. Bawiłem się trochę rytmem i rymem; zaglądałem też do źródła – Baśni o wężowym sercu, i czerpałem zeń odrobinę więcej, niż początkowo sam Autor.

Premiera utworu będzie miała miejsce, podobnie jak od kilku już lat w przypadku wcześniejszych literackich oper Nowaka, podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach. Baśń o sercu zostanie prawykonana 8 października o godz. 21.15. Na scenie zaśpiewają Adam Strug i Camerata Silesia. Towarzyszyć im będą Hubert Zemler oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia.
Sceniczną premierę poprzedzą dwa spotkania: z twórcami dzieła, Aleksandrem Nowakiem i Radkiem Rakiem oraz Markiem Mosiem (godz. 16.30, foyer Tyskiej Mediateki), oraz z biorącymi udział w pierwszym wykonaniu muzycznego dramatu Adamem Strugiem i Hubertem Zemlerem (godz. 17.30, platforma A , Mediateka Tychy). Rozmowy poprowadzi duet Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński. Wstęp na oba spotkania jest wolny.
Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie www.auksodrone.pl
Utwór Baśń o Sercu Aleksandra Nowaka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wydawcą utworów Aleksandra Nowaka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu AUKSODRONE.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.