PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Za nami pierwszy konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii

2022-11-03

Ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Za nami konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” – niezwykłe wielomiesięczne przedsięwzięcie, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne zrealizowało w Japonii. Dzięki współpracy z miejscowymi partnerami polska muzyka mogła dotrzeć do setek młodych pianistów i ich nauczycieli, kształtując ambasadorów naszej rodzimej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.


„Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina« to kolejny etap działań edukacyjnych, jakie Polskie Wydawnictwo Muzyczne od lat prowadzi w Japonii. To była wielka radość, kiedy mogliśmy słuchać świetnych interpretacji muzyki polskiej tych najmłodszych – dzieci od 5. do 18. roku życia. Co ważne, uczestnicy turnieju nie tylko wykonywali utwory Fryderyka Chopina, ale także Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Rybickiego, Henryka Pachulskiego czy Janiny Garści. Apetyt na muzykę polską został więc rozbudzony” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
 

Podróż w poszukiwaniu talentów

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” skierowany był do aspirujących pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Przesłuchania odbyły się we wrześniu w salonach Kawai, partnera przedsięwzięcia, w czterech japońskich miastach. W każdym z nich pianistyczne zmagania oceniało trzyosobowe jury, złożone z członków PTNA, organizacji zrzeszającej 14 tys. nauczycieli gry na fortepianie i wykładowców akademickich. Byli to:


• Izumiko Aoyanagi, Miku Omine i Hiroo Sato w Tokio,
• Miki Shigeno, Hayu Kozuta i Nozomi Nakagiri w Hiroszimie,
• Jun Hasegawa, Tomoya Umeda i Miyu Ishiguro w Nagoi,
• Motoko Nakata, Ayami Iida i Takuya Tainaka w Osace.


Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

114 pianistów zakwalifikowanych do finału miało możliwość prezentacji programu w tokijskiej Hakuju Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki, ale też nowoczesnego designu. Finałowe występy podzielone były na dwa dni: 22 i 23 października. Młodych pianistów oceniało jury w składzie:

• Wojciech Świtała – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W 2015 roku po raz pierwszy jurorował w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

• Rieko Nezu – laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kil, w Szwecji (1996), IV nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Była finalistką oraz otrzymała wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

• Sekimoto Shohei – laureat IV nagrody ex aequo na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Triumfował także m.in. na Azjatyckim Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2000 i 2005) oraz na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu (2003r).


„Bardzo się cieszę, że pierwsza edycja konkursu pianistycznego »Muzyka z kraju Chopina« zakończyła się sukcesem. Przy wsparciu polskiego rządu przyczyniliśmy się do dalszej promocji polskich utworów w Japonii. Myślę, że dzięki temu konkursowi relacje między Polska i Japonią jeszcze bardziej się zacieśnią” – mówi Seiko Fukuda, CEO PTNA & TO-ON Kikaku, współorganizatora przedsięwzięcia.



Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne


Niech zwyciężą najlepsi!

24 października, podczas uroczystej gali w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio w obecności ambasadora Pawła Milewskiego laureaci otrzymali nagrody od organizatorów i partnerów. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowego dyplomu od TO-ON Kikaku młodzi pianiści otrzymali wyjątkową statuetkę od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Autorką projektu jest Sara Francuz, którą w realizacji wspierał Kuba Maria Mazurkiewicz. Podczas gali w Ambasadzie wystąpił z recitalem przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:


Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I – Yume Kawafuchi
II – Rin Asami
III – Ito Nakayama

Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I – Mitsuyuki Osuga
II – Akari Toyota
III – Soichiro Fukuwa

Wyróżnieni w kategorii poniżej 10 lat

I – Ryo Arakawa
II – Haruki Shimizu
II – Kenshin Murozono
III – Kaho Fujimura

Wyróżnieni w kategorii poniżej 12 lat
I – Noa Nakazato
II – Nanami Ueno
III – Komari Higuchi

Wyróżnieni w kategorii poniżej 15 lat
I – Mahoko Endo
II – Sumire Iwasaki
III – Miyabi Ishida

Wyróżnieni w kategorii do 18 lat
I – Miyu Nonaka
II – Momo Nishida
III – Ria Tanimoto
III – Maho Sakai


Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne


Młodzi pianiści mogli stworzyć program swoich występów z bogatego repertuaru utworów wyselekcjonowanych przez prof. Ewę Pobłocką z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pozycje zostały zredagowane i wydane w konkursowej publikacji, dostosowanej specjalnie do potrzeb przedsięwzięcia i jego uczestników przez PWM we współpracy z TO-ON Kikaku. Dzięki szerokiemu spojrzeniu i urozmaiconym propozycjom podczas konkursu zabrzmiały kompozycje dobrze znane w Japonii, ale także nigdy wcześniej tam niewykonywane. Były to utwory m.in. ze zbiorów Gram wszystko Feliksa Rybickiego, Moje ulubione Krystyny Gowik, dwóch antologii Muzyka z kraju Chopina, ale także wybrane kompozycje Fryderyka Chopina.

 

Spotkania z mistrzem przy polskiej muzyce

Dopełnieniem przedsięwzięcia były lekcje mistrzowskie przeprowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę oraz ambasadorkę projektu, Marie Kiyone. 30 października w TO-ON Hall w Sugamo dziesięcioro laureatów konkursu pod okiem specjalistów pracowało nad wybranymi utworami Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, Witolda Lutosławskiego, Maurycego Moszkowskiego, Henryka Pachulskiego i Fryderyka Chopina. „Miałem wielką przyjemność przewodniczyć jury konkursu. Jak zwykle w Japonii poziom był bardzo wysoki, frekwencja była olbrzymia. Gorąco dziękuję za profesjonalizm organizacyjny i artystyczny” – mówi prof. Wojciech Świtała. „Liczę na kontynuację tego projektu, gdyż jestem pewien, że kultura polska bardzo zyska, otwierając się na świat, a zwłaszcza na niezwykle nam sprzyjające, życzliwe środowisko japońskie” – dodaje.

Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Wielki sukces – wielkie plany


Przypomnijmy, że w maju tego roku w konkursowych lokalizacjach ambasadorka przedsięwzięcia,Marie Kiyone, zachęcała do udziału w nim poprzez wykłady i recitale z muzyką m.in. Marii Szymanowskiej, Ignacego Jana Paderewskiego czy Marka Stachowskiego.

„Instytut Polski w Tokio z wielką chęcią wsparł tę niezwykłą inicjatywę” – mówi zastępczyni dyrektora Instytutu Polskiego w Japonii, Justyna Roguska. „Jest to wspaniała okazja do posłuchania muzyki fortepianowej polskich kompozytorów, nie tylko muzyki Chopina. Jestem przekonana, że kolejne edycje konkursu jeszcze mocniej zacieśnią przyjazne relacje polsko-japońskie” – podsumowuje.

Jak zapowiadają organizatorzy, pierwsza edycja konkurs pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” nie będzie ostatnią. „Zdecydowano o realizacji kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku. Nie ulegnie zmianie idea konkursu – kładąca nacisk na utwory polskich kompozytorów, natomiast możliwe są pewne zmiany w formacie przedsięwzięcia” – zdradza TO-ON Kikaku. Więcej najlepszej polskiej pianistyki w Japonii zabrzmi zatem już niebawem!

***

Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.

Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:  

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/  
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/  
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition  
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.